[Openstandaarden] Re: Wikipedia en gesloten formaten

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Mon Jan 26 22:36:39 CET 2004

At 2004-01-26 21:58, you wrote:
 > Als je informatie wil aanbieden zoals een rekenblad en die informatie
moet
 > echt zo opgeslagen worden als een rekenblad, als opslaan als plattetekst

 > geen optie is. Dan moet je het eigenlijk wel in Excel-formaat het
 > aanbieden.

Ik zie in die .xls enkel een tabelletje met cijfers en een grafiekje.
Ik begrijp niet goed waarom je een rekenblad nodig hebt om dit te *tonen*.
Het is waarschijnlijk wel een handig programma om zo'n grafiek te *maken*.

Niemand heeft er enige uitstaans mee welke software de opsteller hiervan
gebruikt, maar volgens mij is het doodsimpel om het resultaat in een open
formaat aan de "wikipedianen" te tonen:
- een HTML-tabel met de cijfers + een PNG met de grafiek.
- eventueel een CSV met de data voor wie daar zelf iets mee wil doen.
(Excel heeft CSV-export, en er bestaat diverse CSV->HTML-table
programma's.)

Nu, ik ben (nog) geen wikipediaan, dus het is niet echt aan mij om daarover
te oordelen...  ;-)

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9