[Openstandaarden] Onderwijs: IBM en/of open standaarden

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Sat Jun 5 23:42:32 CEST 2004

Hallo,

op linux.be [1] lees ik dat IBM met het departement van de Vlaamse
gemeenschap een overeenkomst gesloten heeft, waarin gesteld wordt dat
IBM gratis de meest recente versies of updates ter beschikking stelt van
zijn meest gebruikte software.

Op de website van het onderwijs [2] wordt melding gemaakt [3] van:

Lotus Software

     * Lotus Domino
     * Lotus Notes
     * Lotus Virtual Classroom (LearningSpace)
     * Lotus Instant Messaging & Web Conferencing (Sametime)
     * Lotus Team Workplace (QuickPlace)
     * Lotus Discovery Server
     * Lotus Workflow
     * Lotus Domino.Doc

Websphere Software

     * Websphere Portal Server
     * Websphere Application Server
     * Websphere Edge Server
     * Websphere Studio
     * Websphere MQ
     * Holosofx Workbench

Tivoli Software

     * Tivoli Access Manager
     * Tivoli Storage Manager
     * Tivoli Web Site Analyzer

DB2 Information Management Software

     * DB2 Universal Database
     * DB2 Warehouse Server
     * DB2 Data Links Manager
     * DB2 Intelligent Miner

Rational Software

     * Evaluation Packages

Mijn vraag is nu: weet iemand hoe het zit met de ondersteuning van Open
Standaarden in al deze paketten? Gaat het hier om een goede overeenkomst
of gaat het hier om het in de hand werken van propriëtaire formaten
(zoals m.i. bij de MS-KISS overeenkomst het geval was).

--

In het artikel [1] wordt ook melding gemaakt van "Deze legislatuur heeft
minister Vanderpoorten ook beslist tot het oprichten van een werkgroep

Heeft iemand daar meer informatie over (ik vermoed dat Herman daar meer
over weet?)? Op onderwijs-ICT website [2] is er (helaas?) nog niets van
terug te vinden. Ik vermoed dat binnen dat project open standaarden
bijna vanzelfsprekend ook op tafel gegooid worden?

Mvg,
Mattias Campe

[1] http://linux.be/index.phtml?nc=&dl=linux.news&s_s=4&dt=734
[2] http://www.ond.vlaanderen.be/ict/