[Openstandaarden] EU-landen eensgezind tegen Microsoft

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Tue Mar 23 13:17:40 CET 2004

Luc Stroobant wrote:

> Persoonlijk snap ik het ook niet echt. Maar ik denk niet aan MSN.
> Als je eens goed rondkijkt, dan is volgens mij dé monopolie-bevorderende
> factor MS Office.

Ik denk dat de .NET passport technologie die bij MSN hoort ook niet mag
onderschat worden. Zo lees ik net in een artikel in de standaard (1),
met als titel "Microsoft mikt op veiligheid en integratie" en waar MS
droomt van systemen die feilloos samenwerken en informatie uitwisselen,
het volgende: " Al die silo's moeten naadloos met elkaar verbonden
worden en Microsoft wil dat het liefste doen via de eigen 'Web
Services', het best zichtbaar in de Net-producten."

Dat ruikt mijn inziens naar het .NET passport, wat bij MSN gewoon gratis
is, maar voor bepaalde diensten in de toekomst misschien betalend wordt.
En als ik "feilloos samenwerken" en "informatie uitwisselen" lees, dan
denk ik zelf (oa.) spontaan aan Open Standaarden, maar de vraag is of MS
dat ook gaat doen.

Je moet ook eens op het net zoeken naar "Hailstorm", dan zul je oa. het
volgende lezen "At the heart of "HailStorm's" architecture is a version
of Microsoft's popular Passport authentication technology -- enabling
easy access to favorite sites and the orchestration of applications and
services to cooperate on behalf of the individual, as well as allowing
users and groups to easily collaborate and share information."

En deze al gelezen (http://www.tweakers.net/nieuws/31661): "Microsoft op
overnamepad: AOL mogelijke kandidaat". Voorlopig lijkt het maar een
gerucht, maar wat als het waarheid is...

'k Ga natuurlijk nt ontkennen dat MS Office inderdaad
monopolie-bevorderend is, maar 'k wou gewoon duidelijk maken dat MSN
niet zomaar iets om pubers mee bezig te houden (om het wat drastisch uit
te drukken).

Mvg,
Mattias

Voor mensen die De Standaard hebben, ik raad echt aan om het artikel te
lezen, het is ongelooflijk hoe ze hun woorden zo kunnen uitdrukken dat
het in het altijd positief klinkt voor hen:
(1) http://www.standaard.be/pdf/index.asp?articleID=GRA4PNP0
(of in de krant van vandaag, pagina 46)