[Openstandaarden] EU-landen eensgezind tegen Microsoft

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Mar 23 13:27:32 CET 2004

On Tue, 23 Mar 2004, Mattias Campe wrote:

[...]
> Ik denk dat de .NET passport technologie die bij MSN hoort ook niet mag
> onderschat worden. Zo lees ik net in een artikel in de standaard (1),
> met als titel "Microsoft mikt op veiligheid en integratie" en waar MS
> droomt van systemen die feilloos samenwerken en informatie uitwisselen,
> het volgende: " Al die silo's moeten naadloos met elkaar verbonden
> worden en Microsoft wil dat het liefste doen via de eigen 'Web
> Services', het best zichtbaar in de Net-producten."
>
> Dat ruikt mijn inziens naar het .NET passport, wat bij MSN gewoon gratis
> [...]

Voor de _aanbieders_, niet voor de _customers_: MS heeft ondertussen
een database met tientallen miljoenen customers, met een hoop van hun
gegevens. Dit is een goudmijn voor het betalende internet. Als MS
daarvan mis/gebruik gaat maken is het tevens een ideale case voor
de volgende "antitrust"... OpenStandaarden.be zou proactief kunnen
ijveren voor open standaarden op het gebied van authenticatie en
authorisatie van customers, genre SAML
 <http://java.sun.com/features/2002/05/single-signon.html>
 <http://www-106.ibm.com/developerworks/xml/library/x-samlmyth.html?Open&ca=daw-se-news>
 <http://www.projectliberty.org/about/faq.html#01>

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480