[Openstandaarden] Amendering auteursrecht digitale leeromgevingen

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Tue May 11 00:22:17 CEST 2004

Op maandag 10 mei 2004 23:36, schreef Ward Vandewege:
<snip>
> Da's inderdaad iets dat me nogal hoog zit. Die nieuwe heffingen zijn - in
> tegenstelling tot vroeger - nu ook van toepassing op blanco DATA
> cdr/cdrw/dvd+-r/dvd+-rw's. Vroeger was dat enkel het geval voor de MUSIC
> versies, die eigenlijk identiek zijn aan data cds, op 1 bit na die zorgt
> dat sommige standalone cd-recorders weigeren data cds te branden.

...en dat is dus de reden waarom ik al die media zoveel mogelijk
boycot :-) ...als ik nog eens geld heb word het zeker een externe USB2-schijf
en geen DVD-writer.

<snip idd>

> Ik vind het nogal twijfelachtig dat daar plots een vergoeding tegenover
> moet staan (als we een thuiscopie maken HEBBEN we al betaald voor het
> origineel) - maar dat de heffing ook van toepassing is voor alle andere
> data die op CD gebrandt wordt gaat helemaal te ver. Wat is het volgende?
> Gaan we dan ook maar een belasting invoeren op harde schijven, of op
> complete computers?

Of op internetvolume dat je gebruikt hebt :s

> Canada en Duitsland achterna? En gewoon negeren dat al
> die computer hardware en software ook nog wel - en voornamelijk! - voor
> andere dingen gebruikt wordt?

Als het zover komt, dan laat ik mijn vader wel mijn computer-spul meebrengen
van China :) ...als ze daar ook geen taks hebben natuurlijk :(

> Maar als we dan toch bezig zijn, laat ons dan ook maar belastingen heffen
> op een paar andere dingen die gebruikt kunnen worden voor inbreuken op het
> auteursrecht. Potloden en pennen, scanners, (digitale) fototoestellen,
> typmachines, faxtoestellen, fotocopieermachines - ah nee daar hebben we er
> al 1 op -, cd-spelers, noem maar op.

Weet er eigenlijk iemand hoe het zit met printers? En dan vooral ook met
dingen die men verkoopt als "multifunctional"?

> Ja, telkens als iemand zo'n ding
> koopt, moet Helmut daar een serieus percentje aan verdienen - laat ons naar
> analogie aan de data cd belasting 50%-100% van de originele end-user prijs?
> Want ze zouden wel eens gebruikt kunnen worden om hun werk te copieren. Ik
> zal maar stoppen voor ik Mr. Heymans (dag Marcel!) nog meer ideeen geef.

Pas maar op: voor je het weet zit die ook op de
OpenStandaarden.be-mailinglist! ;)

> In elk geval, dit is compleet belachelijk. Ik koop alvast geen blanco
> cds/dvds meer in ons Belgenland...

idem+de writers/readers voor die schijfjes

- --
Mvg, Sander Devrieze.

JabberID: sander at l4l.be -- ( http://jabber.l4l.be/ )