[Openstandaarden] Amendering auteursrecht digitale leeromgevingen

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Tue May 11 01:34:31 CEST 2004

At 2004-05-10 23:36, you wrote:

 >Ik vind dat nogal straf - vooral omdat er niks tegenover staat; het
blijft
 >even illegaal om bv. een cd van Helmut Lotti (als je die graag zou horen
;)
 >voor een vriend te copieren.

 >De redenering die de regering indertijd gaf bij het goedkeuren van deze
 >heffing was dat het een 'compensatie voor de thuiscopie' is. Je weet wel,

 >die puur legale copies die je voor jezelf (en voor mensen die onder
 >hetzelfde dak wonen!) mag maken van werken waarvan je zelf het
auteursrecht
> [...]

Voor de nieuwe auteurswet in 1994(?) was een thuiscopie 100% illegaal.
(Er was wel een gedoogbeleid.)

Die vergoeding voor de thuiskopie heeft ook sinds het begin in die nieuwe
auteurswet van begin jaren '90 gestaan, alleen stonden all-round CD-Rs
vroeger niet expliciet vernoemd in het laatste KB ter zake, en was daar dus
0 BEF/EUR heffing op.

Niet dat ik helemaal akkoord ben met die heffing, maar je kan niet zeggen
dat ze dat "plots uitgevonden" hebben...

Je betaalt deze heffing overigens ook op (aankoop/gebruik van)
fotokopie-machines, scanners, ... (misschien zelfs harde schijven, dat zou
ik even moeten opzoeken).

(NB: IANAL too, maar ik heb die wet wel al 20 keer herlezen... ;-)

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9