Re(2): [Openstandaarden] Amendering auteursrecht digitale leeromgevingen

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue May 11 15:57:40 CEST 2004

On Tue, 11 May 2004, Ward Vandewege wrote:

[...]
> Ja, het is nogal straf. Ik ken iemand die klassieke muziek
> bewerkt/opneemt/etc. Die vertelde me dat als je zelf 'producer' bent van je
> muziek (i.e. alle rechten behoren jezelf toe), MOET je lid zijn van SABAM
> voor je die cd mag verdelen. Je moet de rechten betalen aan SABAM (!), en
> krijgt dan maanden later +- 80% terug. De rest? Opgegeten door de
> bureaucratie van SABAM.

Inderdaad. Er zijn nog een paar van de corporatistische relikwieen, zoals
de orde van geneesheren, e.d. Enkel omver te krijgen als (een groep van)
belanghebbenden naar een rechtbank stappen. (Maar dan ook wel erg snel
omver te krijgen, denk ik...)

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Eng.,  Mechatronics & Robotics Research Group
    <http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480