[Openstandaarden] spamaanslagen op de wiki

wim.stubbe at b-rail.be wim.stubbe at b-rail.be
Fri Nov 19 15:11:00 CET 2004

Sander Devrieze  (19/11/2004  15:05):
> [...]
>om de spam die je verwijdert hebt, terug te zetten. Binnen de 24 uur staat de
>spam er terug op :-(
>
>Vandaar mijn *dringende* oproep naar diegene die verantwoordelijk is voor de
>wiki op openstandaarden.be om snel anti-spam-maatregelen te nemen. Ik heb
>liever dat er vandaag maatregelen worden genomen dan morgen; anders lijkt mij
>de wiki verwijderen een veel betere oplossing.
>
>Wat gedaan zou kunnen worden:
>o de wiki gewoon verwijderen en de bestaande pagina's om te zetten in gewone
>pagina's: drastisch maar heel effectief.

:-o

>o de wiki te koppelen aan de mailing list zodat enkel mensen die geregistreerd
>hebben op de mailinglist dingen kunnen wijzigen op de wiki (dus met login);

ik denk dat dit voldoende moet zijn om het grootste deel van de spam te
vermijden. In geval een spammer toch een login/pass vindt kan je altijd nog het
paswoord weer veranderen.

>let wel: zeker geen Engelstalige (of Chinese ;-) )verwijzing zetten naar de
>mailing list waar staat hoe je een account moet aanmaken.

nederlands is toch voldoende voor onze nederlandstalige lijst, maar misschien
kunnen we overwegen om allemaal esperanto te leren ;-) Ik denk niet dat veel
spambots daar al mee overweg kunnen.

met vriendelijke groet,

Wim Stubbe

NMBS - Staff ICT 712