[Openstandaarden] en hoe zit het nu met ... de software patenten ???

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Tue Apr 12 22:03:58 CEST 2005

On Tue, Apr 12, 2005 at 08:15:07PM +0200, Kristoff Bonne wrote:

(ik gooi be-parl meteen ook maar in de reply)

> Gegroet,
>
> Sinds de goedkeuring van het voorstel inzake de software patenten is het
> in de verschillende mailing-lists nogal stil geworden over de zaak.

Inderdaad.

> Iemand enig idee hoe het daar nu precies mee zit? Voor zover ik me
> herinner moet het EP binnen de 3 maanden zich uitspreken hierover; en we
> zijn ondertussen al meer dan één maand verder.

Die 3 maanden worden geteld vanaf de aanvaarding in het EP.

> De eerste stap was dat het EP officieel het "gemeenschappelijk
> standpunt" van de raad moest aanvaarden. Is dat ondertussen al gebeurd?

Dat gebeurt nu donderdag. Vanaf dan begint officieel de tweede lezing
in het EP.

> En daarna? Enige idee als/wanneer het gaat besproken worden in het EP?
> Moet het eerst naar één van de commitees (JURI?) of gaat het nu direct
> naar de algemene vergadering?

Eerst spreekt JURI zich uit. De andere commissies (cultuur aka CULT en
industrie aka ITRE) geven een oordeel geloof ik maar stemmen er niet
over.

Daarna (eerste week van 3 juli) stemt het voltallige EP.

En nu ik er toch over bezig ben:

- er is een nieuwe schrijfactie gestart (die bluescreen banner op
openstandaarden.be mag dus weg):
http://www.softwarepatenten.be/schrijfactie/ep

- Als er vakbondsleden op de lijst zitten, mail me dan even.

We zitten nu bij stap 18 van het volgende schema:
http://europa.eu.int/comm/codecision/stepbystep/diagram_en.htm

--
Met vriendelijke groeten,
Dieter