[Openstandaarden] Philippe De Coene (SP.a) en zijn gratis antivirus

cobaco (aka Bart Cornelis) cobaco at linux.be
Thu Feb 3 11:07:13 CET 2005

On Thursday 03 February 2005 10:46, Peter Dedecker wrote:
> [...]

heh, wat is de definitie van "absoluut veilig" die ze gebruiken (of kwam die
term enkel voor in het standaard artikel?), in eerste instantie lijkt me
dit een onmogelijkheid.

> Wat denken jullie?

Verder speelt hier IMO het fundamentele probleem dat men via een wettekst
een specifieke technologische oplossing wil verplichten. Da's gewoon niet
goed.

Beter zou zijn om de ISP's een verplichting op te leggen om inspanningen te
maken omtrent beveiliging, en de implementatie vrij te laten afhankelijk
van de omstandigheden.  Eventueel gekoppeld met een set technische
_aanbevelingen_ (in de trant van 'firewall onder deze omstandigheden',
'virusscanner onder die omstandigheden' , ...)

Afgezien daarvan blijft zelfs met virusscanners, firewals, e.d. het grootste
probleem het complete gebrek aan basiskennis omtrent beveiliging die dat
meeste gewone gebruikers vertonen. Dingen zoals 'hoe kies ik een goed
wachtwoord (en hoe zeker niet)', .... Zolang je dit niet aanpakt blijft het
gaten stoppen, en kun je geen echte oplossing verwachten, de zwakste
schakel is en blijft de 'wetware'.

--
Cheers, cobaco (aka Bart Cornelis)

1. Encrypted mail preferred (GPG KeyID: 0x86624ABB)
2. Plain-text mail recommended since I move html and double
    format mails to a low priority folder (they're mainly spam)