[Openstandaarden] Philippe De Coene (SP.a) en zijn gratis antivirus

Tijl Vercaemer Skender at vrijzijn.be
Fri Feb 4 17:08:45 CET 2005

Op vrijdag 04 februari 2005 15:45, schreef Geert Hendrickx:
> Ik blijf van mening dat de gebruiker en de software verantwoordelijk
> zijn, niet het netwerk en/of de provider.

(Ik heb snel alle mails diagonaal gelezen, ik hoop dat ik met m'n opmerkingen
niet teveel in herhaling val)

Providers hebben er zelf alle belang bij om het verkeer veroorzaakt door
virussen en dergelijke te beperken.  Ze doen dat dan ook.  Als je een virus
verstuurd via de telenet mailserver kan je een uur lang geen mails meer
sturen.  Bovendien kun je (als je dat wil) gratis je inkomende mails laten
scannen op virussen en/of spam.  Je PC zit trouwens achter de telenet
firewall.  Niet dat je daarmee alleen voldoende beschermd bent, maar het is
toch iets.

Voor betere bescherming zijn er heel wat goede virus scanners en firewalls
gratis te downloaden voor persoonlijk gebruik.  Als dat niet genoeg is, moet
je er maar voor betalen.  Is dat nu zo'n probleem?

Als de overheid al iets moet doen dan is het
 1) informatie geven (via bijvoorbeeld het BIPT)
 2) zorgen voor beter informatica-onderwijs.

Heel wat mensen kunnen hun PC zeer proper houden zonder dure software.
Anderzijds zijn er heel wat mensen die ondanks een dure virus-scanner en
firewall, nog altijd een heleboel rommel binnenkrijgen.  Sotware kan helpen,
maar als de gebruiker niet beseft wat hij doet, heeft al die software niet
veel zin.  Met wetten ga je daar niet veel aan veranderen.

Tijl
--
Tijl Vercaemer
email: Tijl at VrijZijn.be