[Openstandaarden] Philippe De Coene (SP.a) en zijn gratis antivirus

Luc Stroobant luc at pub.telenet.be
Fri Feb 4 19:37:08 CET 2005

Op vr, 04-02-2005 te 18:06 +0100, schreef Peter Vandenabeele:

> Maar, ik heb op de hele thread nog weinig alternatieve voorstellen
> gezien die op *korte termijn* (in 2005) het probleem zullen aanpakken.
> De enige die ik zie, zijn:
>
> * op korte termijn Firefox, Thurnderbird, OO.o gaan promoten (ook op Windows).
> * de mensen de hint geven zelf een gratis virusscanner te downloaden
>
> Zien jullie nog andere ? Zijn deze tegenvoorstellen zwaar genoeg om het
> voorstel van De Coene te vervangen ?

De analogie met auto's werd gemaakt, daar zit iets in. Een goede auto is
beschermd met airbags en gordels. Het voorstel in kwestie legt de focus
echter verkeerd.
De Coene wil auto's veilig maken, door de aanbieders van de wegen te
verplichten een *gratis* gordel en airbag te leveren voor die auto's.
Jammer genoeg passen maar op één model auto en zal toch iedere
automobilist die moeten betalen.

Wat is de oplossing? Verplicht de ISPs om veilige wegen aan te bieden
(dat doen ze zo goed mogelijk, wees gerust, anders gaat hun netwerk er
onderdoor) en verplicht de fabrikant van de auto (softwarefabrikant) om
zijn auto (OS/software) veilig te maken. Zo moeilijk is dat toch niet?
Hoe komt het trouwens dat bijna alleen de auto's van het merk MS last
hebben van de problemen die men met deze wet wil oplossen?

Waarom probeert men eigenlijk de aanbieders van de wegen aan te pakken
en niet de fabrikant van de auto's zonder gordel? Waarschijnlijk omdat
die autofabrikant zo ver weg zit en een omzet heeft die in de buurt komt
van het BNP van een klein land?

Ten slotte wil ik nog afsluiten met deze bedenking:
Een wet moet rechtvaardig, duidelijk en van toepassing zijn op alle
burgers. Als een wet daar niet aan voldoet, moet ze niet goedgekeurd
worden.
Ik draai de redenering dus om: als je geen goede wet kan maken, maak er
dan alstublieft geen. De gemeenschap zal dankbaar zijn.

Luc