[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Mon Jan 3 16:39:12 CET 2005

On Mon, Jan 03, 2005 at 03:33:51PM +0100, frank goossens wrote:
> maar: is er eigenlijk een op open standaarden gebaseerde drm-oplossing die
> liefst ook een beetje marktaandeel heeft?

Hoe zou dat dan wel moeten werken ?

Zodra je de audio of video stream 1 keer "in the clear" hebt kunnen
reproduceren (naar je luidsprekers of je grafisch scherm), kan je
die toch gewoon opnieuw digitaal inpakken en in een onbeschermd
(of zelfs alternatief beschermd) systeem opnieuw verspreiden. Dan
is toch de bescherming (tegen illegaal copieren bijv.) verbroken.

En je creeert zelfs een parallelle, illegale business van het voor
geld "kraken" van die bescherming.

Ik heb de indruk dat DRM _alleen_ maar kan werken door bescherming
in niet-open software en hardware (Operating Systemen, CPU's en
audio/video coders en decoders) en het duurt maar zolang tot daar
ook weer een alternatief voor is, a la limite met het gebruik van
zelf-gemaakte soft-core CPU's en codecs in FPGA's of software op
open DSP's.

Ik zie niet in hoe je technisch correct, DRM kan implementeren in
een wereld waar ook open implementaties van SW en HW bestaan en
toegelaten zijn.

Laten we hopen dat die toelating tot het maken van Open HW en
Open SW nooit gefnuikt zal worden als pragmatische remedie tegen
het illegaal copieren van Copyrighted content ... (het recht op
"Free Speech" is er toch al door gefnuikt als we ons het
wedervaren van Bruce Perens en Dimitry Sklyarov herinneren).

Peter