[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Frederik Himpe fhimpe at pandora.be
Thu Jan 6 20:26:23 CET 2005

On Thursday 6 January 2005 19:44, Peter Dedecker wrote:

> Thanks.  Donna kunnen we dus ook vermelden in die brief, maar voor de
> rest zie ik niet echt hoe we kunnen inspelen op die FAQ.  We geven aan
> dat we ook niet te vinden zijn voor illegale copiën en geven een
> alternatief voor DRM.
>
> Enig idee wat we nog kunnen wijzigen om hier beter op in te spelen?

Ik zou er ergens iets in deze zin proberen tussenzetten:

In de download FAQ van Radio Donna staat dat de keuze op WMA DRM is gevallen
omwille van de grote verspreiding van het systeem. Hierbij moet toch
opgemerkt worden dat net door dit systeem meer mensen worden uitgesloten dan
door het systeem dat verleden jaar gebruikt werd door Radio 1. Toen werden
formaten gebruikt die ook werkten op niet-Windowsbesturingssystemen en op
alle draagbare mediaspelers, waaronder de uitermate populaire iPod.

Misschien moet het voorbeeld van de "pc die kapot gaat, behalve de harde
schijf", misschien ook aangepast worden naar iets herkenbaarders:

- klant besluit over een paar jaar nieuwe computer te kopen omdat de oude niet
meer mee kan met de huidige evoluties in de informaticamarkt
- klant wil uiteraard al zijn persoonlijke bestanden, waaronder zijn legaal
aangekochte DRM bestanden, van zijn oude naar zijn nieuwe computer overzetten
- ...

--
Frederik Himpe