[Openstandaarden] Open brief aan de VRT (korte, niet-technische versie)

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Tue Jan 11 20:30:06 CET 2005

On Tue, Jan 11, 2005 at 08:46:51AM +0100, Kristoff Bonne wrote:

> Het probeem is dat je eigenlijk geen enkel wettelijke of economische
> argumenten hebt om dat af-te-dwingen, enkel "DRM staat mij niet aan".

(kort antwoord wegens examens ;)

> Open standaarden betekent twee dingen:
> - dat een standaard niet onder controle staat van één bepaald bedrijf
> - dat het overal bruikbaar en toegankelijk is.

Ik citeer even http://www.openstandaarden.be/node/view/6 :

   De specificatie moet open zijn (zie hierboven) en moet vrij zijn
   van juridische beperkingen (patenten, licenties, ...).

Bij zowat alle gebruikte DRM zit je volledig vast met die juridische
beperkingen! Dus kan je het absoluut geen open standaarden noemen. En
gezien de VRT een overheidsbedrijf is lijkt het me dat ze daar toch
wel rekening mee zouden mogen houden.

--
Met vriendelijke groeten,
Dieter