[Openstandaarden] thuis kopie

Wouter Verhelst wouter at debian.org
Wed Jan 26 13:39:44 CET 2005

Op wo, 26-01-2005 te 13:16 +0100, schreef Onno Timmerman:
> Waarom zouden we de thuis kopie mogelijkheid moeten laten bestaan?
> (kopieëren in privé sfeer)
> Heeft iemand een aantal directe voorbeelden.

      * Ik koop een CD, maar heb alleen een walkman en wil graag de
        muziek van die CD op casette zetten om zo op de fiets naar de
        muziek te kunnen luisteren.
      * Ik heb een laptop, maar om de batterij te sparen kopiëer ik mijn
        audio-CD's naar de harde schijf en beluister ze op die manier;
        de harde schijf verbruikt immers veel minder stroom dan de CD-
        of DVD-ROM speler van een laptop.
      * Ik heb een grote CD-collectie waarop veel liedjes staan waarvan
        ik er een aantal zo geweldig vind, dat ik graag een eigen
        compilatie-CD zou willen maken om op die manier te voorkomen dat
        ik DJ moet gaan spelen als ik naar de 'geweldige' nummers wil
        luisteren.
      * Ik heb een boek gekocht met daarin een gedicht dat ik zo mooi
        vind dat ik het graag wil inkaderen en boven mijn bed hangen.
      * Ik heb een computerprogramma gekocht en wil dat graag kopiëren
        van de installatie-CDROM naar de harde schijf, om er zo gebruik
        van te kunnen maken.

Er zijn nog wel meer voorbeelden te verzinnen; elke keer gaat het om een
situatie waarin de eindgebruiker een legaal exemplaar gekocht heeft van
een auteursrechtelijk beschermd werk en dat wil gebruiken op een ander
medium dan het medium waarop het werk geleverd werd. Zo lang het
oorspronkelijke medium in het bezit blijft van de eindgebruiker, is het
naar mijn mening dan ook niet meer dan normaal dan dat die eindgebruiker
daar gebruik van maakt op de manier waarop hij het het liefst heeft.

Een auteur mag wat mij betreft beperkingen opleggen rond aan wie ik een
kopie mag geven, maar hij mag geen beperkingen opleggen met betrekking
tot /hoe/ ik van zijn werk wil genieten.

> Heeft het ook met open standaarden te maken?

Niet echt -- tenzij zaken als DRM erbij komen kijken.

--
         EARTH
     smog  |   bricks