[Openstandaarden] nieuws van het front (over hotmail etc.)

Peter Dedecker Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Mon Jan 31 08:47:33 CET 2005

Peter Vandenabeele wrote:
> On Sun, Jan 30, 2005 at 01:35:05AM +0000, Peter Dedecker wrote:

Goeie tekst!

> o.a. Microsoft Windows, Apple Macintosh en Linux beschikbaar. Omdat

Het platform is "MacOS", Macintosh is de naam van een prehistorische
computer ;-)

> Wanneer nodig kunnen de burger en de overheid ook kiezen om deze
> communicaties voor extra veiligheid te versleutelen of een harde
> authenticatie toe te passen voor men op het chat kanaal komt (dit
> bijv. om dus kinderen en jongeren te beschermen tegen ongepaste
> contacten met verkeerd ingestelde volwassenen).

Goeie zet :-)

> Het voorstel om hiervoor de federale eID te gebruiken, wijzen we dan weer
> sterk van de hand, omdat het niet gewenst is om voor een online-ID
> dergelijke harde en legale associatie tussen online-ID en fysische
> persoon (= eID) te maken. Voor je online-ID, wil je wel een soort garantie
> dat je online-ID gekoppeld blijft aan 1 en dezelfde persoon (die persoon
> die het paswoord kent of de sleutel op zijn computer heeft), maar je
> wil die toch ook een stuk anoniem houden omdat je niet noodzakelijk voor
> alle zaken die je online zegt of doet direct hard verantwoordelijk gesteld
> [...]

Met bovenstaande paragraaf heb ik toch wel een aantal problemen hoor.
Ik zou die eID niet zo snel afschrijven.  eID is immers een heel goede
zet, gebasseerd op open standaarden, en het zou IMHO nogal slecht kunnen
overkomen als we dergelijk initiatief (allé, de toepassing ervan op dit
gebied dus) zouden afwijzen.  Misschien kan er wel een gulden middenweg
gevonden worden: je kan je een jabberID aanmaken zonder problemen, maar
als je op een "jongeren chatroom" wil, dan moet je eventjes je eID
gebruiken om aan te geven dat je wel degelijk een jongere bent.  Voor de
rest geen koppeling jabberID/onlineID <-> eID.

> Een andere bezorgdheid betreft het feit dat het gebruik van eID als
> online-ID misschien alleen voor een beperkt aantal gesloten systemen
> geimplementeerd zal worden en op die manier nog verder de dominantie
> van die gesloten systemen zal bevorderen.

Die specs zijn vrij open, we kunnen idd wel bezorgd zijn, maar het zou
misschien beter zijn als we kunnen zorgen voor een eerste open
toepassing die van eID gebruik maakt.  Bij mijn weten kan je dan zelfs
een of andere prijs winnen van de overheid.  En als dat nu eens een
dergelijke chattoepassing zou zijn om jongeren te beschermen tegen
volwassenen met verkeerde gedachten, kunnen we nog een grote kans maken.

> We menen dus dat het optimaal is om een stuk technische bescherming van
> je online-ID te hebben, zodat het niet makkelijk te stelen is, maar _ook_
> de mogelijkheid van anonimiteit. Het gebruik van de officiele eID als
> harde associatie voor "softe en ongebonden" communicatie zoals chat en
> informele e-mail is dus ook niet de optimale oplossing.

Goed geformuleerd.

De rest van de brief ziet er ook wel goed uit, maar ik vraag me wel af
wat we in die "demonstratie" kunnen tonen.  Een jabber-conversatie?  Of
misschien ook een aantal extra mogelijkheden die hierop gebasseerd zijn,
zoals Mattias (CC) ooit eens een les gaf.  Daarin kwam een demonstratie
aan bod van vertaalbotjes, een zelfgeschreven bot die je verwittigde
wanneer je e-mail had op de studentenserver, een botje dat je elke dag
het menu van de studentenresto's doorgeeft,...

> Bandbreedte lijk me meer het probleem. En vooral, je wil voor toch wel
> ergens een entiteit met een lange, stabiele verwachte levensduur om je
> jabber-ID te beheren. Moet je voor spelletjes ook niet een soort
> centrale, trusted server hebben die niet te "cheaten" is ?

In een voorlopige fase kunnen we misschien wel iets regelen via onze
Werkgroep Vrije Software, of de Zeus WerkgroeP Informatica om een server
te plaatsen op de universiteit.  Neem dit zeker nog niet aan als zekerheid.

> Dus niet nodig om me zorgen in te maken ? Ik heb de indruk van wel.
> Wacht tot ze dit met online shopping gaan koppelen, dan brengt het
> echt veel geld op.

Dat hebben ze geprobeerd via eBay, maar dat sloeg daar niet meer aan.
't Zou moeten zijn dat ze zelf een soort online shoppingcenter opzetten
(waar hun music-clubje al een voorbode van kan zijn).

--
Peter Dedecker                      Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Studentenvertegenwoordiger          VTK Computerpraeses