[Openstandaarden] [OT] e-id (nog eens)

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Fri Jun 17 14:24:18 CEST 2005

On Fri, Jun 17, 2005 at 01:58:07PM +0200, Sven Putteneers wrote:
> Ook een logboekje (zoals bij Proton), een ander voorstel dat ik hier heb
> gelezen, zou kunnen helpen met het nagaan van hoe men met je gegevens
> omspringt (eigelijk: welke gegevens men juist heeft opgevraagd).
> Als deze log eventueel gecombineerd wordt met een centraal meldpunt voor
> misbruiken (als een discotheek bijv. niet alleen je leeftijd checkt,
> maar ook je adres en rijksregisternummer), kan dit alleen nog maar
> helpen om (vooral prive-zaken) aan te sporen zich te gedragen.

Dit lijkt me een interessante piste ...

Enkele dagen geleden heeft Dhr. Bart Van den Bosch (directeur IT van
UZ Gasthuisberg) een de methode toegelicht hoe men op Gasthuisberg de
privacy van het centrale patientendossier beschermt (met ook die
afweging dat op spoedgevallen of in sommige dringende gevallen iedereen
aan alles moet kunnen, maar in de meeste standaard gevallen alleen de
behandelende arts aan de gegevens van zijn patienten moet kunnen; en
bijvoorbeeld zeker niet de controle-arts van de werkgever waar je
solliciteert).

Er is trouwens ook een optie om te kiezen om wel of niet je gegevens
in het elektronisch patienten dossier te zetten (99.7% van de patienten
gaat akkoord).

De methode zoals ze nu wordt gebruikt is dat er standaard redelijk
strikte regels staan op toegan. Artsen en verplegend personeel kunnen
alleen aan beperkt aantal gegevens.

Wanneer voor een urgentie toch die toegand nodig is, wordt die altijd
toegestaan, maar eerst komt er een doorklikscherm dat vraagt wat de
reden is voor de toegang en de pesoon erop wijst dat ongeoorloofde
toegand tot onmiddellijk ontslag en andere sancties kan leiden.

Eenmaal in "override" mode, worden alle accesses (read and write)
tot het dossier volledig getraced en wordt dit aan de supervisor
gemeld.

En om de discussie hier wat te triggeren ... je ziet het zo al komen
dat men ook urgente medische data (allergieen voor medicatie,
bloedgroep) op de eID zal plaatsen om mensen in noodgevallen efficienter
te kunnen helpen.

Vr. Gr.

Peter