[Openstandaarden] e-id: wishlist

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Mon Jun 20 14:00:25 CEST 2005

On Fri, Jun 17, 2005 at 07:12:54PM +0200, Kristoff Bonne wrote:
> Gegroet,
>
> Als ik een beetje mag samenvatten uit de thread van de e-id, dan zou ik
> ongeveer tot de volgende "wish-list" komen voor wijzigen aan de e-id:

[...]

> Anders iemand enig idee anders welke organisaties men hierover zou
> kunnen aanschrijven? Test-aankoop?

Mijn persoonlijke indruk is dat voor we aan deze wishlist beginnen,
we eerst al eens duidelijk moeten weten wat de huidige status is. Ik
zie hier zoveel vragen over basisfeiten (en ik heb zelf ook nog maar
een gedeeltelijk begrip van hoe de vork juist in de steel zit), dat we
beter eerst de huidige status documenteren. Als dit al allemaal
klaar en duidelijk gedocumenteerd was, verwacht ik hier toch niet die
discussie over de feitelijkheden van de e-ID te zien passeren.

Daarna kan je proberen om een platformtekst te schrijven die vanuit
bezorgdheid om de privaacy op bepaalde problemen wijst en bepaalde
oplossingen voorstelt.

En als je dat begrijpbaar kan maken voor politici en hun kiezers, dan
is er een kans dat je invloed kan hebben. En als dat niet lukt, zal
alleen de tijd je vertellen als je gelijk had of niet ... (maar ik
zie wel wat problemen met ongeoorloofde toegang tot en aggregatie van
informatie als alle authenticatie via de eID zou gaan lopen ...).

Peter