[Openstandaarden] verslag meeting eID 2005-02-26 Brussel

JanC janc+openstandaarden at lugwv.be
Wed Mar 2 13:09:06 CET 2005

Tijl Vercaemer wrote:

> In Gent krijgen alle zwembaden en musea een kaartlezer, omdat er een verschil
> is in tarief tussen Gentenaars en niet-Gentenaars.  Als de stad dat zou
> willen kunnen ze dus bijhouden wie wanneer waar gaat zwemmen.  Een museum zou
> een lijst kunnen aanleggen met de adressen van alle Gentse bezoekers.

De stad mag dat niet bijhouden zonder jouw toestemming (en als ze het
wel doen komt dat ooit wel uit).

> Als ik het goed voorheb was/is het de bedoeling om op termijn de sis-kaart in
> de identiteitskaart te integreren, waardoor je die kaart nog vaal vaker zult
> moeten laten inlezen.  Het gevolg lijkt mij dat veel mensen zich geen vragen
> meer zullen stellen als ze ergens die kaart in een lezer moeten steken, wat
> misbruik mogelijk maakt als de gegevens niet voldoende beveiligd zijn.

Dat mensen het verschil niet meer zullen maken lijkt me inderdaad een
gevaar.

De oplossing daarvoor is een reeks APIs/layers die elk met een eigen key
toegankelijk zijn, maar ik vrees dat je dan mogelijk een custom
(niet-standaard) smartcard zou moeten ontwikkelen, en dat zou wel eens
erg duur kunnen worden.  Maar iemand als Peter Strickx kan dat misschien
beter verduidelijken?

--
JanC