[Openstandaarden] verslag meeting eID 2005-02-26 Brussel

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Thu Mar 3 08:50:13 CET 2005

Gegroet,

JanC schreef:

> De oplossing daarvoor is een reeks APIs/layers die elk met een eigen
> key toegankelijk zijn, maar ik vrees dat je dan mogelijk een custom
> (niet-standaard) smartcard zou moeten ontwikkelen, en dat zou wel eens
> erg duur kunnen worden.  Maar iemand als Peter Strickx kan dat
> misschien beter verduidelijken?

Wel, ik ben deze discussie al een tijdje aan het volgen en ik eigenlijk
kom ik ongeveer tot de volgende conclussie:
1/ Elk informatie-veld op de kaart moet appart beveiligd worden met een
eigen sleutel. Elke toepassing krijgt enkel de sleutel voor deze
specifieke velden indien ze t.o.v. een controlerende overheid kan
aantonen waarom ze die informatie nodig heeft.

Indien men het voorbeeld neemt van het zwembad; dan kan men bepalen dat
deze specifieke toepassing toegang krijgt tot (ik zeg maar) de leeftijd
en de postcode van de gemeente waar men gedomincilieerd is; maar niet
(ik zeg maar) de naam van de persoon of de rest van het adres.

Ik vermoed dat dit wel mogelijk moet zijn met de bestaande e-id kaarten.

2/ Bepaalde informatie-velden op de kaart zijn niet gewoon puur
informatie; maar eigenlijk "functies". Ik leg uit.

-> Er zou een bepaald veld kunnen zijn die betekent "leeftijd van
persoon in jaren". Dit is niet iets dat vast ligt (want die verandert
elk jaar op je verjaardag) maar -als men dat veld leest- dat er dan door
de kaart dan zelf de berekening doet (op basis van de geboortedatum).

Op die manier kan men een toepassing maken die vraagt hoeveel jaar
iemand is (bv. de "zwembad" toepassing); maar dat zo wel GEEN toegang
heeft tot de precies geboortedatum van iemand.

-> Ook interessant zou zijn dat men velden maakt die eigenlijk een
vragen stellen, bv. "is de postcode van de gemeente waar de persoon
gedomisilieerd is 9000, 9xxx, 9yyy of 9zzz" of "is de leeftijd van de
persoon minder dan x jaar?"
Terug, als men dit toepast op de zwembad-toepassing kan de toepassing
kijken als iemand afkomstig is uit Gent of één van dienst deelgemeenten
of als die een kind is; maar zonder de precieze postcode te weten te
komen van de persoon.

3/ Een laatste mogelijkheid die m.i. zeker moet voorzien zijn is het
feit dat alle "queries" op de kaart gelogd worden in de kaart zelf;
inclusief informatie
- wat precies opgevraagd werd (welke velden).
- een identifitcatie van de terminal die de querie gedaan heeft; en een
identificatie van de persoon (of toepassing) die de informatie opvraagt.

Een interessante optie zou zijn dat jij -als bezitter van de kaart- je
je kaart zou kunnen "configureren" om alleen informatie vrij-te-geven
als niet alleen jij JOU kaart inbrengt; maar als de persoon die de
informatie opvraagt ook ZIJN/HAAR kaart inbrengt. Geen identificatie van
de gebruiker aan hun kant; geen informatie uit jouw kaart.

M.a.w. als je naar het gemeentehuis gaat voor iets en ze vragen daar de
informatie uit je e-id; dan je dan niet alleen kan zien welke informatie
ze precies opgevraagd hebben; maar ook welke terminal en een
identificatie van de gemeentje-bediende die de informatie opgevraagd heeft.
Op die manier heeft dit jou een goede beveilinging tegen het misbruik
van de gegevens op jouw kaart; omdat het laatste wat iemand die slechte
bedoelingen heeft wil; is dat zijn/haar "id" staat in elke verrichting
die bij iedereen gebeurd is.
Het feit dat de persoon zelf verplicht wordt om zich te identificeren
heeft ook tot gevolg dan men zich niet kan "wegsteken" achter "de
terminal van dienst bevolking van de gemeente"

(Het spreekt voor zich dat de "id" van de opvrager natuurlijk enkel een
nummer is en dat enkel het gerecht die kan "opzetten" in een echte naam
van een persoon).

Zo, tot zover mijn "wish-list"; maar -aangezien die e-id kaarten nu toch
al in omloop zijn- vermoed ik dat dit eigenlijk allemaal vijgen na pasen is.

Cheerio! Kr. Bonne.