[Openstandaarden] De Standaard Online: pdf met DRM

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.be
Tue May 17 10:49:24 CEST 2005

On Tue, 17 May 2005, Peter Vandenabeele wrote:

[...]
> Hier krijg je dus een natuurlijk symbiose tussen de Closed HW/SW
> industrie en de content industrie. En dan is het fundamentele voordeel
> van "Closed HW/SW" niet meer dat je er een business model met licenties
> en lock-in (een "captive market") kan mee opbouwen, maar wel dat het
> het enige model is waar de content boeren mee willen samenwerken.
>
> Of zie ik dit te pessimistisch ?

Ik denk dat je perfect gelijk hebt: deze denkpiste is wat Microsoft ten
alle prijze gaat willen doordrukken in wetgeving, om zijn monopolie nog te
versterken. Ook al lijkt DRM voor vrije software een vloek, het is het
eigenlijk niet[*]; er moet enkel een sterke DRM technologie komen met een
vrije software licentie en als open standaard. En, tegelijkertijd, moeten
de politici ingelicht worden over de fundamentele problemen met DRM: ook
onder gesloten besturingssystemen zullen "hacks" mogelijk zijn die de pure
content uit de IO devices gaan kunnen halen...

Herman

[*] DRM is niet fundamenteel ethish/filosofisch/economisch verschillend van
versleuteling van, pakweg, je emails: zelfs als verstokte vrije
software-persoon kan je nog geinteresseerd zijn om je boodschappen enkel te
laten lezen door wie van jou een "licentie" krijgt om dat te doen.

--
   K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
  <http://people.mech.kuleuven.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480