[Openstandaarden] De Standaard Online: pdf met DRM

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.be
Tue May 17 11:04:22 CEST 2005

On Tue, 17 May 2005, Geert Uytterhoeven wrote:

> Deze analogie gaat niet helemaal op:
>  - Bij email-encryptie ben jij de eigenaar van je private key.
>    Bij DRM is de content-industrie de eigenaar van je private key en zit deze
>    key (geobfusceerd) ergens in je hardware.
>
>  - Bij email-encryptie _kan_ (legaal of niet) je na decryptie doen met de
>    content wat je wil.
>    Bij DRM wil de eigenaar van de content dit niet, vandaar dat je zelf je
>    eigen private key niet mag bezitten en er allemaal `truukjes' nodig zijn om
>    te verhinderen dat je de content na decryptie kan bewaren/copiëren/....

> [...]
FLOSS heeft hier eigenlijk niet direct iets mee te maken :-) Die "truukjes"
zijn gewoonweg niet compatibel met de wetgeving over auteursrecht: het mag
niet de OS leverancier zijn die in zijn software inbakt wat de
interpretatie van de wetgeving van een land is! Ik denk dat het politiek
beter is om de politici duidelijk te maken dat dit niet "the way to go"
is...

Herman
--
   K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
  <http://people.mech.kuleuven.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480