[Openstandaarden] fgov testresultaten: hoe erg het gesteld is metconformiteit fgov sites

FreeAld0 freeald0 at belcenter.com
Fri Nov 11 22:59:46 CET 2005

On Thu, Nov 10, 2005 at 04:20:12PM +0100, Jeroen Vaes wrote:

> Da's waar, maar dat is niet de fout van javascript op zich.
> Javascript/ECMAscript is een open specificatie[*], niets belet de makers van
> links/... om javascript te implementeren.

Die is geïmplementeerd, maar de vaststelling is: meestal problemen ipv
meestal OK.
Net als voor Flash kan je moeilijk beginnen achter te problemen te
lopen, voorkomen is beter.

> De fout zit 'm bij de webdesigner
> in dit geval, die geen rekening gehouden heeft met non-javascript gebruikers.

Dat is dus spijtig genoeg meestal zo.

> [*] <http://www.ecma-international.org/publications/standards/Ecma-262.htm>

> Mits goed gebruik kan javascript ook toegankelijk gemaakt worden. Die sites
> die je opgaf willen op die link een popup openen, maar je kan even goed een
> fall-back inbouwen zodat die link ook werkt als er geen javascript is (als je
> wil flans ik snel een voorbeeldje in mekaar). Maar moest iedereen de huidige
> technieken goed gebruiken zouden we deze discussie niet hebben.

Daarom denk ik dat je veel problemen kan oplossen door oplosingen te
gebruiken die ze vermijden (waar het mogelijk is).

> PHP is geen optie om Javascript te vervangen. Serverside-script hebben hun
> plaats net als clientside script dat hebben. Het gaat om het gebruik ervan.

Maak een testpage op een site en ik wil die testen met links2 en elinks.

Ald0

Ps: fyi, mijn features.log elinks om te tonen wat ik mee gepakt heb bij
compilatie:
Feature summary:
gpm ............................. no
zlib ............................ yes
bzlib ........................... no
idn ............................. no
Bookmarks ....................... yes
XBEL bookmarks .................. no
Scripting ....................... no
ECMAScript (JavaScript) ......... SpiderMonkey
SSL ............................. OpenSSL
Native Language Support ......... yes
Cookies ......................... yes
Form history .................... yes
Global history .................. yes
Mailcap ......................... yes
Mimetypes files ................. yes
IPv6 ............................ yes
Data protocol ................... yes
URI rewriting ................... yes
Local CGI ....................... no
Finger protocol ................. no
FTP protocol .................... yes
Gopher protocol ................. no
NNTP protocol ................... no
SMB protocol .................... no
Mouse handling .................. no
256 colors ...................... no
Exmode interface ................ yes
LEDs ............................ yes
Marks ........................... yes
Cascading Style Sheets .......... yes
HTML highlighting ............... no
DOM engine ...................... no
No root exec .................... no
Debug mode ...................... yes
Own libc stubs .................. no
Small binary .................... no
System configuration directory .. /usr/local/etc/elinks
Locale catalogs directory ....... /usr/local/share/locale
Compiler options (CFLAGS) ....... -g -O2 -Wall -I/usr/include/smjs -Werror -fno-strict-aliasing
Linker options (LIBS) ........... -lssl -lcrypto -L/usr/lib -lsmjs -ldl  -lz