[Openstandaarden] Re: peeceefobie.be - toegankelijke zijversie

FreeAld0 freeald0 at belcenter.com
Mon Oct 31 14:35:20 CET 2005

On Sun, Oct 30, 2005 at 10:51:46AM +0100, Peter Strickx wrote:
> Uit een steekproef blijkt dat bijna 100% van deze doelgroep beschikt over
> een Windows platform
> met IE browser.

...Wat eigenlijk ook verklaard waarom zij er een fobie van krijgen :-)

> Waar we wel een foutje in hebben gemaakt is het niet voorzien van een
> tekstversie (voor blinden/slechtzienden).

<STOP>
nEE! dat is precies de aanpak die mij dwars zit:
accessible <> handicap,
sinds gisteren kan ik wel die site betreden (lynx, elinks, links2)
terwijl er steeds problemen zijn, en jullie zijn niet blind nogthans?!
als valide mensen zoals jullie hier gereduceerd worden tot Blindsurfer
gebruikers omdat zij geen W3C-compliant site maken en jullie een ander os
en browser gebruiken, dan is het al (TE) ver gekomen!
't Zou dus betekenen dat zij zo verder mogen, en dat de combinatie
"Flash + Blindsurfer site" OK is voor iedereen:
we weten allemaal dat dit geen lange termijn oplossing biedt, in tegendeel,
het probleem zal hen -en ons- blijven achtervolgen.
Als men accepteert dat iedereen apart voor zijn kapelleke pleit,
(wat in mijn ogen Blindsurfer doet), dan mogen wij van onze eisen een
levenswerk maken omdat er elke dag een nieuwe non-standaard sitee zal
opduiken;
terwijl het free and open standards meer garanties bieden op lange
termijn.
Dat mensen uit die hoek zich verdedigen met het argument dat valide
mensen nooit een screen reader hebben gebruikt, vind ik zeer
tendencieus, daar de specificaties van open standaarden open zijn, en
zodus fabrikanten hun producten compliant kunnen maken.
Blindvriendelijke sites maken is dus geene doel, een voor iedereen
toegankelijke site maken, is dat wel.
</STOP>

>maar
> dat is ondertussen rechtgezet.

...Alleszins wat die alternatieve site betreft; over de inhoud zullen we
het maar liever niet over hebben...

> Verder draait het geheel bij mij foutloos onder Firefox/Windows en
> Mozilla/Solaris. Om een of andere vreemde
> reden is de site (www.peeceefobie.be <http://www.peeceefobie.be>) slecht te
> bekijken met Firefox/Linux/Solaris maar dat onderzoek ik verder.

Kan je aub de volgende (non-free) fonts toevoegen:
msttfonts (het bevat o.a. Verdana, Arial, etc); het is beschikbaar
onder deze naam in Debian, cf. jouw distributie.

Graag feedback indien dit zou werken.

> Verder is deze actie in samenwerking met de sector (Agoria) en een aantal
> sponsors. Er is ook een afspraak dat de sponsors
> materiaal uit de actie kunnen gebruiken op hun site.

De inhoud is voor mij een aprate dossier,
ik heb eerder de indruk dat wij onze mobilisering en energie moeten
concerntreren op het bereiken van:
- terugschroeving van Flash en niet standaard technieken omdat het geen
oplossing biedt op lange termijn
- in acht nemen en streven naar W3C-compliant (WAI incluis) sites
en dit niet enkel voor peeceefobie
- misschien zelfs andere voorbeelden aanhalen om de minister te laten
inzien dat wij vandaag over peeceefobie klagen, maar morgen evenzeer
over ccknokke-heist.be, wevelgem.be, of deinze.be kunnen klagen.

'T komt er op neer om vanaf nu pistes te betreden die een lange termijn
oplossing bieden, en niet blijven bij punctuele acties.

Ik heb vanmorgen op BxLUG het idee gelanceerd van een officiële brief
van de lugs aan isoc.be, zodat zij representatiever kan optreden namens
een gebruikersgemeenschap, en niet enkel namens één enkele cathégorie.

Ald0