[Openstandaarden] Peeceefobie en meer ...

Philip Paeps philip at paeps.cx
Mon Oct 31 21:18:34 CET 2005

On 2005-10-31 16:54:16 (+0100), Karim Dahdah <karim at doran.be> wrote:
> cobaco (aka Bart Cornelis) wrote:
> > Karim Dahdah <karim at doran.be> wrote:

[ quote restored - is het mogelijk om _niet_ in html te mailen, thanks ]

> Ik heb helemaal geen 3 versies gemaakt, dat was enkel de opdracht...  Eén
> css leek me voldoende; in de body-class staat de font-size op 75%, en met
> behulp van javascript kan de grootte van de tekst aangepast worden door
> enkel die class aan te passen.

Ik stel me de vraag waarom je de font-size default op 75% zet?  Ik kan er in
komen dat je bepaalde stukken tekst kleiner of groter zou willen maken,
relatief aan de body, maar waarom zou je body kleiner maken dan hetgeen de
gebruiker in zijn browser heeft ingesteld?

Path of least astonishment: respect the user's settings.

> - Lap, nu valt mijn eurocent; ik had helemaal geen rekening gehouden met
> browsers (van welk type ook) waar javascript niet geactiveerd is -...

..of waar JavaScript helemaal niet aanwezig is.

> Klopt het dat bepaalde screenreaders zelf die zwarte achtergrond en gele
> letters genereren? Of moet je dit via een css creëren?

Elke screenreader die ik al tegengekomen ben negeert css gewoon en gebruikt
louter terminal control characters.

> Eigenlijk vraag ik me zelfs af waarom het geel op zwart hoeft te zijn; wat
> is de achterliggende reden? En bestaan er nog zulke variaties voor bv.
> kleurenblinden of een andere doelgroep?

De meeste mensen die rekening proberen te houden met kleurenblinden, schijnen
te vergeten dat er verschillende soorten kleurenblindheid zijn.  Gelukkig weet
iedere kleurenblinde wel van zichzelf wat hij goed kan lezen of niet, en laat
iedere fatsoenlijke browser en zelfs de meeste onfatsoenlijke browsers hem toe
om dat naar wens in te stellen.  Zelfde geldt voor andere visuele handicaps.

Bottom line: don't touch the defaults!

 - Philip

--
Philip Paeps                                    Please don't Cc me, I am
philip at paeps.cx                                  subscribed to the list.

  It seems that more and more mathematicians are using a new, high level
  language named "research student".