[Openstandaarden] kan iedereen openxml lezen/omzetten? Was:Re: De Standaard E-COLUMN "Wat Europa wél kan doen tegen Microsoft"

FreeAld0 freeald0 at belcenter.com
Wed Apr 26 10:07:16 CEST 2006

On Wed, Apr 26, 2006 at 01:57:12AM +0200, mark at markvdb.be wrote:
> http://destandaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=G9KRDNEG

Om ieder misverstand te voorkomen:
*JA I am pro OpenStandaarden
*JA ik gebruik zelf een FREE en opensource gnu/gpl besturingssysteem

MAAR:
- heeft iemand zoals mij die onder de textmodus (console) werkt echt
baat bij de huidige evolutie? bvb. een .doc bestand kan ik met antiword,
catdoc en wv omzetten en vervolgens lezen; ook voor het OOo .sxw formaat
bestaat er in een hoekje van het Opensource zonnestelsel een (redelijk
onhandige) o3read ... En nu, wie (hier of elders) voelt zich geroepen om
voor het specifieke textmode-minded groepje (en dus ook voor visueel
gehandicapte console users) een zoveelste omzettingstool te schrijven?
- er blijft me een bittere smaak in de mond als ik zie hoe simpel het
vandaag de dag is om een doc file om te zetten naar txt, in vergelijking
met sxw,
en de realiteit wil dat iedere developer nog maar een koma of puntkoma
van zijn/haar tijd wil en zal besteden aan de -minder aansprekende-
console. Ik stel me dan ook maar de vraag of iedereen er baat bij heeft,
en als het "development" aspect niet met 2 maten en 2 vitesses
evolueert?
- Dit probleem overlapt dan nog het al bestaande probleem van "niet
reverse compatibility" van een omgezette .doc of whatever bestand:
als ik vandaag een word.doc omzet kan ik hem lezen, maar een werk doen
voor mijn baas onder de console en terug een van layout voorziene doc
file produceren is NIET mogelijk: geeft openxml meer garantie dat het
eindelijk WEL zal mogelijk worden (als er een app voor die console wordt
ontwikkeld uiteraard)?

Free at ld0:~$