Re: [Openstandaarden] kan iedereen openxml lezen/omzetten? Was:Re: De Standaard E-COLUMN "Wat Europa wél kan doen tegen Microsoft"

Peter Dedecker Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Wed Apr 26 11:16:48 CEST 2006

FreeAld0 wrote:
> [...]
> gehandicapte console users) een zoveelste omzettingstool te schrijven?
> - er blijft me een bittere smaak in de mond als ik zie hoe simpel het
> vandaag de dag is om een doc file om te zetten naar txt, in vergelijking
> met sxw,
> en de realiteit wil dat iedere developer nog maar een koma of puntkoma
> van zijn/haar tijd wil en zal besteden aan de -minder aansprekende-
> console. Ik stel me dan ook maar de vraag of iedereen er baat bij heeft,
> en als het "development" aspect niet met 2 maten en 2 vitesses

Als je de redenering doortrekt dat console-based mensen vergeten worden,
dan heb je nu eigenlijk "geluk gehad" dat die omzettinstools wel
beschikbaar zijn, of niet?  Bovendien, wat als MS .doc weer maar eens
verandert, dan mag je 't voorgoed vergeten.

Volgens mij zullen ontwikkelaars wel degelijk voldoende aandacht
besteden aan VIP's om te zorgen dat nieuwe tools voor het bewerken van
die nieuwe formaten, ook beschikbaar zijn voor gebruik onder console.
Bij een nieuw .doc formaat zal dat wel een heel eindje langer duren,
reverse engineering en zo, weet je wel.

Of ben ik hier weer te optimistisch?

> - Dit probleem overlapt dan nog het al bestaande probleem van "niet
> reverse compatibility" van een omgezette .doc of whatever bestand:
> als ik vandaag een word.doc omzet kan ik hem lezen, maar een werk doen
> voor mijn baas onder de console en terug een van layout voorziene doc
> file produceren is NIET mogelijk: geeft openxml meer garantie dat het
> eindelijk WEL zal mogelijk worden (als er een app voor die console wordt
> ontwikkeld uiteraard)?

Waarom zet je die doc niet om naar sxw, om die dan vervolgens door
"writer2latex" te halen zodat je vlotjes een "van layout voorziene file
kan produceren"?  Ik ben er wel van overtuigd dat er snel commandline
tools (voor massa-omzetting) zullen zijn die openxml files omzetten naar
.odt of .sxw.

Maar veel meer nog hoop ik dat openxml nooit door ecma aanvaard wordt,
dat opendocument wel een iso standaard wordt, en MS uiteindelijk
toegeeft aan de druk en ook gewoon .odt en co produceert.  Maar dat zal
wel ijdele hoop zijn, vrees ik.

Je staat vrij sceptisch tegenover openxml, en da's maar goed ook.  Mark
stuurde daar met zijn opmerking over opvoeding ook op aan: wat met
patentproblemen ed die MS op haar formaat genomen heeft?

--
Peter Dedecker                      Peter.Dedecker at UGent.be
Studentenvertegenwoordiger          Isabellakaai 124 - 9000 Gent