[Openstandaarden] kan iedereen openxml lezen/omzetten? Was:Re: De Standaard E-COLUMN "Wat Europa wél kan doen tegen Microsoft"

FreeAld0 freeald0 at belcenter.com
Wed Apr 26 12:02:18 CEST 2006

On Wed, Apr 26, 2006 at 11:16:48AM +0200, Peter Dedecker wrote:

> Als je de redenering doortrekt dat console-based mensen vergeten worden,
> dan heb je nu eigenlijk "geluk gehad" dat die omzettinstools wel
> beschikbaar zijn, of niet?

Niet echt: de console dominantie die er in het begin van Gnu/Linux was,
wordt stilaan door een meerderheid die grafische en dus ook OOo -alike
apps gebruikt, tot de uitzondering terug gedrongen; bij gevolg formuleer ik
mijn angst dat tools zoals catdoc en antiword niet meer zomaar
morgen zonder enige "vraag" zouden ontstaan voor de "nieuwere" formaten.

> Bovendien, wat als MS .doc weer maar eens
> verandert, dan mag je 't voorgoed vergeten.
Wel dat is ook zo. Maar intussen heb je toch iets kunnen benutten, daar
waar er totaal geen zekerheid is wat de toekomst betreft, begrijp je?

> Volgens mij zullen ontwikkelaars wel degelijk voldoende aandacht
> besteden aan VIP's om te zorgen dat nieuwe tools voor het bewerken van
> die nieuwe formaten, ook beschikbaar zijn voor gebruik onder console.
> Bij een nieuw .doc formaat zal dat wel een heel eindje langer duren,
> reverse engineering en zo, weet je wel.

Ik hoop dat je gelijk hebt; maar ik heb tot nu toe noch via TeX/LaTeX
noch via andere wegen DE oplossing gevonden om van een ontmantelde .doc
of whatever terug het origineel (gewijzigde) bestand terug op te bouwen.
Men heeft me nogthans verteld dat zelfs in Word docs layout en content
gescheiden zijn (net als dat in html pages gebeurd die css-en
gebruiken).

> Of ben ik hier weer te optimistisch?
We moeten hopen dat een openxml/andere standaard zodanig universeel
aanvaardt wordt dat het de mogelijkheid biedt aan ontwikkelaars om
development er rond te kunnen doen, wetend dat dit niet voor een korte
termijn, maar wel vool een lange tijd nuttig zou zijn.

Free at ld0