[Openstandaarden] Overheid kiest radicaal voor OpenDocument-formaat (ZDnet)

Matthias Vandermaesen Matthias.Vandermaesen at stad.Antwerpen.be
Fri Jun 23 15:06:12 CEST 2006

> België zet Microsoft voor het blok Overheid kiest radicaal voor Open
> Document-formaat
> http://www.zdnet.be/news.cfm?id=57875&mxp=181
>
> "Open Document Format (ODF) wordt de standaard voor kantoordocumenten bij de
> Belgische federale overheid. Andere formaten - en met name de
> bestandsformaten van Microsoft Office - mogen vanaf september 2008 niet meer
> worden gebruikt voor de uitwisseling van documenten. Dat principe wordt
> vandaag naar alle verwachting op de ministerraad goedgekeurd. Met deze
> [...]

Fantastische nieuws! Proficiat!

Ik vraag mij af of men ook rekening heeft gehouden met digitale archivering
van digitaal overheidsarchief om de keuze van ODF te motiveren. Open, onderlinge
uitwisseling van is immers niet alleen een zaak van het hier en nu, maar ook
voor de toekomst.

Zonder open standaarden zoals ODF is het immers vraag of de leesbaarheid van
digitaal archief kan worden gegarandeerd. De implementatie van ODF in onze
administratie verhoogt die garantie zodat documenten ook in de toekomst.

Tenslotte komt de keuze van een open standaard komt ook de openbaarheid van
bestuur ten goede. Door te kiezen voor een gesloten formaat sluit je m.i.
burgers uit die geen gebruik kunnen/willen maken van één welbepaald softwarepakket
om archief te kunnen inzien.

Met vriendelijke groeten,

Matthias Vandermaesen

Matthias Vandermaesen | Consulent Wetenschappelijk Werk
Stad Antwerpen | Stadsarchief | cDAVID project
Venusstraat 11 | BE-2000 Antwerpen
Tel: +32 3 206 94 19 |  +32 3 206 94 11 | Fax: +32 3 206 94 10
eFLORIS-internet: http://www.felixarchief.be
http://www.cdavid.be/
't Stad is van iedereen
***Disclaimer***
Deze e-mail en alle gekoppelde bestanden zijn officiële documenten van Stad Antwerpen en kunnen vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Gelieve de afzender onmiddellijk via e-mail of telefonisch te verwittigen als u deze e-mail per vergissing heeft ontvangen en verwijder vervolgens de e-mail zonder deze te lezen, te reproduceren, te verspreiden of te ontsluiten naar derden. Stad Antwerpen is op geen enkele manier verantwoordelijk voor fouten of onnauwkeurigheden in de inhoud van deze e-mail. Stad Antwerpen kan niet aansprakelijk gesteld worden voor directe of indirecte schade, verlies of ongemak veroorzaakt als gevolg van een onnauwkeurigheid of fout in deze e-mail.