[Openstandaarden] Overheid kiest radicaal voor Open Document-formaat (ZDnet)

Amedee Van Gasse amedee at amedee.be
Fri Jun 23 19:43:02 CEST 2006

Mattias Campe wrote:

> Maar als ik dat alles goed lees op [1] dan staat er oa.
>
> "Vandaar *stellen* *wij* *voor* om het ODF vast te leggen als standaard
> voor het uitwisselen van kantoordocumenten zoals tekstverwerkers,
> spreadsheets, presentaties, van *zodra* het definitief goedgekeurd is
> door het ISO."
>
> Ten eerste dacht ik dat het ODF-formaat al was goed gekeurd door ISO en

Gene paniek! Voor zover ik het begrepen heb, is OASIS inderdaad
goedgekeurd als ISO-standaard, maar is de bijhorende ISO/IEC 26300
"maar" een draft.

> ten tweede lijkt het mij nog maar een voorstel om het ODF-formaat te
> gebruiken. En dat "lijken" wordt versterkt door het volgende:
>
> "*Afhankelijk* *van* de resultaten van een door Fedict uitgevoerde
> impactanalyse zal vanaf september 2008 ODF als standaard formaat
> gebruikt worden bij de uitwisseling van kantoordocumenten."

Ik interpreteer dat anders. Men *zal* ODF gebruiken, hopelijk al in
september 2008, en desnoods later, afhankelijk van de impactanalyse. Dus
best case 09/2008, en anders 2009 of 2010.

> Dus als die impactanalyse negatief uitdraait voor het ODF-formaat zal
> het bye bye ODF zijn. Stel bv. dat Microsoft afkomt met gegevens waaruit
> blijkt dat de impact van het formaat van MS kleiner is dan bij ODF,
> waarbij nochtans ook aan de openheid wordt voldaan...

Als Microsoft er in slaagt om haar eigen bestandsformaat ook open te
maken, in de échte betekenis van open, dan moeten we eerlijk zijn en het
ook eens kans geven. Ook al komt het van Microsoft.
Alleen zal Microsoft dat nooit doen, want dat is totaal in tegenstelling
met hun (huidige?) strategie. We zullen nog eerder varkens zien vliegen. :)

> Niet dat ik aan doemdenkerij wil doen, maar helemaal duidelijk is het
> persbericht toch niet...

Niet zo negatief Mattias. :-)
Je moet die politiek/administratief getinte persberichten een beetje
leren ontcijferen...
Ze laten gewoon alle deuren open, maar je mag er zeker van zijn dat de
intentie er is. En anders is er nog altijd de oppositie om het in de
gaten te houden. O ja, in 2007 zijn er federale verkiezingen.

--
Amedee