[Openstandaarden] Overheid kiest radicaal voor Open Document-formaat (ZDnet)

Mattias Campe Mattias.Campe at telenet.be
Fri Jun 23 19:26:23 CEST 2006

Mattias Campe schreef:

> [...]
>
> "*Afhankelijk* *van* de resultaten van een door Fedict uitgevoerde
> impactanalyse zal vanaf september 2008 ODF als standaard formaat
> gebruikt worden bij de uitwisseling van kantoordocumenten."
>
> Dus als die impactanalyse negatief uitdraait voor het ODF-formaat zal
> het bye bye ODF zijn. Stel bv. dat Microsoft afkomt met gegevens
> waaruit blijkt dat de impact van het formaat van MS kleiner is dan bij
> ODF, waarbij nochtans ook aan de openheid wordt voldaan...
>
> Niet dat ik aan doemdenkerij wil doen, maar helemaal duidelijk is het
Het bericht op zdnet [2] is daarin blijkbaar iets duidelijker:

D"e keuze voor ODF is definitief maar niet exclusief: de deur blijft
open om het door Microsoft voorgestelde Open XML-formaat eveneens toe te
staan als formaat voor de uitwisseling van documenten. Open XML is door
Microsoft ingediend bij een andere standaardenorganisatie, de ECMA. Maar
vandaag vindt Peter Strickx niet dat Open XML als een standaard mag
worden beschouwd: 'Open XML bestaat vandaag nog niet, want er is geen
enkel product op de markt dat het ondersteunt. Als het in een product
beschikbaar is én het wordt voorgelegd aan de ISO, dan kan het zijn dat
het formaat ook wordt geaccepteerd.'
Microsoft wordt dus in feite voor de keuze gesteld: ofwel ervoor zorgen
dat Office het ODF-formaat ondersteunt, ofwel de Belgische overheid
overtuigen dat ook Open XML een open standaard is. Die ondersteuning
voor Open Document zou er vanzelf kunnen komen: de Open Document
Foundation, de organisatie achter ODF, werkt zelf aan een plug-in voor
Office."

[2] http://www.zdnet.be/news.cfm?id=57875&p=1