[Openstandaarden] Open standaarden: wat zijn ze?

Patrick Coeman patrick at coeman.net
Sun Dec 30 13:59:29 CET 2007

Bart Hanssens schreef:

> Wel, PDF 1.7 is op weg om een ISO standaard te worden (ISO 32000),
> PDF/A (ISO 19005) en PDF/X (ISO 15930) zijn reeds ISO standaarden.
>
> Strikt genomen voldoen PDF/X en PDF/A niet aan de definitie die er op
> openstandaarden.be staan: Adobe heeft namelijk wel degelijk een aantal
> patenten die in PDF zitten (maar wel royalty-free te gebruiken zijn), en
> in feite zijn de ISO-teksten zelf ook niet gratis (kleine fee te betalen)
>
> Maar mijns insizens weet voldoen ze volgens ITU en EU wel als "open
> standard" :-)
>

> Mvg,

> [...]

Die 'kleine fee' voor een ISO standaarden tekst is een grapje neem ik
aan? Ik heb ooit de teksten van ISO-17799 moeten hebben en heb me toen
maar beholpen met de Nederlandse invulling van die standaard, de 'Code
voor Informatiebeveiliging' of zoiets. Die koste compleet ik dacht een
90€ en dat was naar ik me herinner 10 keer goedkoper dan de originele
bestellen. Pak me niet op die prijzen, tis ondertussen ook el een jaar
of 5 geleden...

Patje

--
Patrick Coeman, Bredestraat 171, 2620 Hemiksem, 038773855 & 0476959505

www.coeman.net, www.171.be, www.171hosting.be, www.antifa.net,
www.blokwatch.be

De inhoud van deze e-mail is een privegesprek tussen ons en zal niet
zonder mijn toestemming voor iets anders gebruikt worden.