[Openstandaarden] Open standaarden: wat zijn ze?

Mattias Campe Mattias.Campe at gmail.com
Mon Dec 31 08:03:52 CET 2007

Patrick Coeman schreef:
> [...]
Van die PDF 1.7 blijkt dat inderdaad sinds 29 januari dit jaar
aangekondigd te zijn, zie bv.
http://www.webwereld.nl/comments/44795/adobe-wil-pdf-als-iso-standaard.html
of http://www.linux-watch.com/news/NS7542722606.html

Op volgende pagina staat wat informatie over het pdf-formaat, maar het
is onduidelijk of het gaat over de volledige specificatie en of er
problemen zijn met patenten
http://www.adobe.com/devnet/pdf/pdf_reference.html

> Die 'kleine fee' voor een ISO standaarden tekst is een grapje neem ik
> aan? Ik heb ooit de teksten van ISO-17799 moeten hebben en heb me toen
> maar beholpen met de Nederlandse invulling van die standaard, de 'Code
> voor Informatiebeveiliging' of zoiets. Die koste compleet ik dacht een
> 90€ en dat was naar ik me herinner 10 keer goedkoper dan de originele
> bestellen. Pak me niet op die prijzen, tis ondertussen ook el een jaar
> of 5 geleden...
>
> Patje

Moeten dan de definities die staan op
http://www.openstandaarden.be/?q=node/2 niet eens heel kritisch bekeken
worden, zodanig dat er in lijn wordt gewerkt met de woordenschat die
mensen ook gebruiken?

Als we bv. 'PDF/A' bekijken, dan:
* Het is geen open specificatie: de specificatie is niet gratis online
beschikbaar (volgens
http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=38920
en http://nl.coinmill.com/CHF_calculator.html#CHF=114.00/euro kost PDF/A
68,73 EUR).

* Het is geen vrije specificatie, want het is geen open specificatie en
bovendien blijkt het volgens Bart last te hebben van patenten. Ze zijn
dan wel royalty-free te gebruiken, maar volgens de definitie moet een
vrije specificatie [volledig] vrij zijn van juridische beperkingen.
Bovendien is het niet helemaal duidelijk of er geen licentie op van
toepassing is.

* Het is geen open standaard, want het is niet vrij.

PDF/A valt dus eigenlijk onder de 'gesloten specificatie'.

Verder enkele URL's om over te bezinnen. Bovendien lijkt het me niet mis
om de definitie op OSB.be te "synchroniseren" met onze noorderburen:
* http://www.ososs.nl/wat_zijn_open_standaarden

Onder een 'open standaard' verstaan we een standaard die voldoet aan de
volgende eisen:

   1. De standaard is goedgekeurd en zal worden gehandhaafd door een
      not-for-profit organisatie, en de lopende ontwikkeling gebeurt op
      basis van een open besluitvormingsprocedure die toegankelijk is
      voor alle belanghebbende partijen (consensus of
      meerderheidsbeschikking enz.);
   2. De standaard is gepubliceerd en over het specificatie document van
      de standaard kan vrijelijk worden beschikt of het is te verkrijgen
      tegen een nominale bijdrage. Het moet voor een ieder mogelijk zijn
      om het te kopiëren,  beschikbaar te stellen en te gebruiken om
      niet of tegen een nominale prijs;
   3. Het intellectuele eigendom - m.b.t. mogelijk aanwezige patenten -
      van (delen van) de standaard is onherroepelijk ter beschikking
      gesteld op een royalty-free basis;
   4. Er zijn geen beperkingen omtrent het hergebruik van de standaard;

* http://nl.wikipedia.org/wiki/Open_standaard
* http://www.kmo-it.be/viewobj.jsp?id=574

Misschien moet een 'vrije specificatie' gedefinieerd worden als een open
specificatie die volledig vrij is van juridische beperkingen (kan dat de
dag van vandaag nog wel :-( ?) én waarvan de specificatie volledig
kostenloos beschikbaar is. Los van het feit dat er wellicht eens zal
moeten gediscussieerd worden rond de definities zou het wellicht ook
duidelijker zijn mochten er bij de definitie voorbeelden staan van zo'n
standaardenorganisaties.

Hopend op een levendige, opbouwende discussie (wellicht pas in 2008)
Mattias