[Openstandaarden] Open standaarden: wat zijn ze?

Christophe Strobbe christophe.strobbe at esat.kuleuven.be
Mon Jan 7 16:47:10 CET 2008

Hallo,

At 22:50 21/12/2007, you wrote:
>(...)
>Ik had op mijn pc al langer een tekst staan waarin ik zo goed en zo
>kwaad wou uitleggen wat open standaarden precies zijn. Het gebeurde al
>eens dat ik die tekst herlas en her en der wat aanvulde of duidelijker
>maakte.
>
>Het was echter zo dat die tekst vooral stof aan het verzamelen was, dus
>heb ik mijn ODF-bestand geëxporteerd naar MediaWiki en geplaatst op
>http://nl.wikibooks.org/wiki/Open_standaarden om het zijn eigen leven te
>laten leiden.
>(...)

Misschien zouden sommige lezers willen weten waar
SQL thuis hoort (ISO/IEC 9075-1:2003 enz. tot en
met ISO/IEC 9075-14:2006); dat is een naam die
hier en daar toch wel een belletje doet rinkelen.
SQL is weliswaar een "open standaard" maar met
een "nominal fee" (b.v. 300 CHF voor ISO/IEC 9075-14:2006).

Bij de afbeeldingen kunnen we PNG (Portable
Network Graphics) plaatsen:
<http://www.w3.org/TR/PNG/> en ISO/IEC 15948:2003 (E).

Er bestaan ook open standaarden voor metadata,
zoals Dublin Core Metadata Element Set:
<http://dublincore.org/documents/dces/>, ISO
Standard 15836-2003 en NISO Standard Z39.85-2007.
Maar misschien worden metadata niet in de gids
opgenomen omdat ze te ver van de gewone gebruiker af staan?

(Twee Europese projecten op het vlak van Free and
Open Source Software (F/OSS), namelijk OpenTTT en
FLOSSMETRICS, hebben recent eeng gids voor KMO's
gepubliceerd; zie <http://guide.conecta.it/>.
Naast de gids is er ook een cataloog van F/OSS
software. In beide wordt helaas weinig gezegd
over standaarden. Rond mei zou er een nieuwe
versie komen; misschien moet iemand maar
suggestie sturen over het opnemen van informatie over open standaarden.)

Groeten,

Christophe

--
Christophe Strobbe
K.U.Leuven - Dept. of Electrical Engineering - SCD

Disclaimer: http://www.kuleuven.be/cwis/email_disclaimer.htm