[openstandaarden] Tekst online bankieren

Dominique Devriese fritmebufstek at pandora.be
Sat Aug 3 13:43:45 CEST 2002

Herman Bruyninckx <Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be> writes:

> On 3 Aug 2002, Dominique Devriese wrote:
>
> [...]
>
> Hieronder volgen mijn vrij dodelijke opmerkingen :-)

En hieronder volgt mijn poging om me wat te verdedigen ;)

> Ik stel een veel zakelijkere toon voor. Deze tekst klinkt alsof hij
> gemaakt is door een aantal geeks op een mailinglijst :-)

Daar is dan ook iets van aan, he :)   Nu ja, ik had met de tekst dan
ook een wat technischer doelpubliek voor ogen ( IT-chefs van banken,
andere geeks...

<snip>
> Mijn suggesties:
>  - Maak een tekste van maximum 20 lijnen, met sec alle argumenten.
>  - Geef _geen enkel_ waardeoordeel, over wat dan ook.
>  - Gooi alle tekstbalast weg: ``het feit dat, tussenzinnen zoals
>    ``(control op de)'', ...
>  - Gebruik nergens persoonlijke voornaamwoorden (wij, ik), tenzij in
>    citaties (maar die komen in deze context niet voor).
>  - Maak geen negatieve zinnen, alleen positieve.

M.i. heb je gelijk in een groot deel van je kritiek, maar ik durf toch
te hopen dat mijn tekst hier niet geheel waardeloos is.  Het was jij
trouwens die suggereerde dat ik zoiets zou schrijven.  Misschien kan
je zelf een alternatieve tekst op tafel gooien ?  Ik blijf er in elk
geval bij dat open standaarden in de wereld van het "online bankieren"
zich niet moeten beperken tot de html waarin de front-end geschreven
is...

> Oppassen hiermee! OFX is een van de zwaarste standaarden die er
> bestaan, en hoop niet te snel op een degelijk werkende implementatie
> in vrije software... Bovendien is deze standaard een olifant om de
> internet-bankieren-muis mee doet te slaan...

Hmm.. hoe bedoel je ?  ik heb een dtd bekeken, en dat viel toch nog
goed mee, iirc.  En gezien het feit dat het XML is en zo, lijkt het
mij niet zo moeilijk om een client-lib te schrijven...  maar ik heb
het natuurlijk niet geprobeerd of zo...

sjuus
Dominique Devriese

--
Your manuscript is both good and original, but the part that is good is not
original and the part that is original is not good.