Re(2): [openstandaarden] VLACO vs openstandaarde n.be

Rik Boven rboven at boven.net
Fri Aug 9 16:01:45 CEST 2002

> Je hebt de boodschap begrepen en goed verwoord. ;-)

Hier ga ik niet mee akkoord! En voor overheidsinstellingen al helemaal
niet.

De interne communicatie van overheidsinstellingen belangt mij als burger
direct aan. Ik betaal daar namelijk voor. Voor bedrijven gaat de vlieger
ook gedeeltelijk op (zij betalen hun interne zaken met de winst uit mijn
geld).

Interne zaken zijn wel belangrijk. Echelon heeft _niets_ te maken met
gesloten of open standaarden. Dat zijn 2 aparte zaken. Ik zou zelfs durver
redeneren dat open standaarden een betere bescherming bieden tegen dat
soort zaken dan gesloten zaken (security through obscurity is no
security-redenering).

Het is raar te zien dat meer en meer mensen terug beginnen te geloven in
'obscurity', zeker op deze lijst.

Open standaarden garanderen mij het meest dat mijn belastingsgeld niet
verspilt wordt en dat ik de best service krijg. Dat alleen publieke
communicatie open moet zin vind ik dus zinloos.

Daarenboven is het richten op publieke communicatie alleen volgens mij een
slechte taktiek. Dan gaan mensen open standaarden immers als een opdracht
zien. (ik moet een document schrijven voor de website, en nu moet ik
daarvoor weer die andere tekstverwerker voor gebruiken). We moeten open
standaarden deel maken van een (bedrijfs)cultuur, zodat mensen niet meer
moeten nadenken daarover, zowel intern als extern.

Groetjes

Rik

--

 ( Rik Boven ) && ( rik at boven.net ) && ( rik.boven.net )
 (                          42                         )