[openstandaarden] Verslag vergadering 12 augustus 2002

Tijl Vercaemer Skender at VrijZijn.be
Tue Aug 13 19:35:01 CEST 2002

On Tue, 13 Aug 2002, Sven Vermeulen wrote:

>                                Wetsvoorstel 1022
>
>    OSB zelf is te `nieuw', te `groen' om mogelijke acties in touw te zetten.
>    Immers, indien we ons richten op de regering en we `missen' om een of
>    andere reden ons doel, dan kunnen we later niet opnieuw proberen met het
>    excuus dat de `toen nog niet volgroeid waren'. We moeten het dan nu ook
>    iets kleiner zien en ons richten op bijvoorbeeld gemeentelijk niveau.

Sorry, maar dit begrijp ik niet.  We moeten zelf geen wet schrijven, dat
is al gebeurd.  Het voorstel werd ingediend door 5 van de 6
regeringspartijen, en zal zo goed als zeker worden goedgekeurd als wij de
politici correct informeren.  Dat een overheid in zijn communicatie met de
burger enkel open standaarden gebruikt is niet meer dan normaal, en dit is
een unieke kans om dit eindelijk in een wettekst vast te leggen.  WIJ
moeten da politici informeren, want zij zijn geen informatici en hun
secretaressen kunnen ook enkel met MS Word werken.  Als wij hen niet
informeren zal Microsoft het doen, en dat kan niet de bedoeling zijn OSB
MOET in actie schieten: dit is een unieke kans, een mooiere kans om ons
doel te bereiken komt er nooit meer.  MAAR: we moeten zeker niet in naam
van OSB werken: als de politici vermoeden dat er een "lobby-groep" achter
de acties zit, zullen ze al een stuk minder bereid zijn om te luisteren.
Denk allemaal eens diep na op wie je de voorbije verkiezingen gestemd
hebt en, stuur die mens(en) een mailtje, of beter nog: zoek op wanneer een
bekende politicus uit jou buurt z'n spreekuur heeft (heel wat politici
hebben dat), en ga hem uitleggen waarom dit wetsvoorstel belangrijk
is. Zorg er voor dat je niet overkomt als een 'tegendraadse
linux-fanaticus', maar als een bezorgde burger die vreest dat de overheid
hem zal "vergeten" bij de oprichting van de e-government.
Nogmaals: OSB MOET iets doen, en als we te 'groen' zouden zijn: er is maar
1 manier om ervaring op te doen en dat is in actie schieten!

>                                 Samenwerking AEL
>
>    Als organisatie zijn we nog te nieuw/groen om een samenwerking aan te
>    gaan.

Hier kan ik het mee eens zijn: je moet eerst zelf stevig op je poten
staan, voor je je aan anderen bind.  Maar goede contacten onderhouden
lijkt me wel belangrijk.

>                            Actieve stap naar de media
>
>    Idem als hierboven. Echter, het leggen van contacten e.d. kan uiteraard nu
>    al beginnen.

Ik denk dat een organisatie als de onze op niet veel belangstelling van de
media zal kunnen rekenen.  Te technisch, te weinig 'begrijpbaar' voor de
'massa' (als we de IT-pers even buiten beschouwing laten).  Ik denk dat de
beste mannier om toch de pers te halen is een persconferentie organiseren
op het moment van de oprichting met een uitgebreide persmap, en een aantal
specifieke eisen.  Misschien krijgen we een kort stukje in de krant,
misschien ook niet, maar dan hebben we toch de kans gehad om contacten te
leggen met journalisten, die we anders nooit ontmoet zouden hebben.

Een lobby groep mag niet te verlegen zijn, je moet zelfverzekerd spreken
alsof de halve wereldbevolking op je ledenlijst staat, anders luistert er
niemand, en met zwijgen en wachten tot de ervaring uit de lucht komt
gevallen, bereik je niets.

Tijl

--
  One cannot make an omelette without breaking eggs -- but it is amazing
      how many eggs one can break without making a decent omelette.

 .: Tijl Vercaemer - email Skender at VrijZijn.be - jabber tijl at jabber.org :.