[openstandaarden] FEEDBACK 1

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Wed Dec 4 22:26:38 CET 2002

Wim Stubbe wrote:
[...]
> Ik heb de discussie zelf niet zo goed gevolgd, maar ik heb het zo
> begrepen:
>
> groen = open standaard

Ik denk dat je moet opletten met het woord "standaard". Als ik morgen
een volledig beschreven specificatie schrijf van een haast perfect
compressiealgoritme voor stemstreaming, dan mag dit open zijn en mss wel
voor velen bruikbaar, waardoor het wellicht in de categorie "groen"
valt, maar of het effectief een standaard is valt nog te betwijfelen.

M.a.w. wanneer is iets precies een standaard of meer bepaald, wie heeft
het recht iets uit te roepen tot standaard (de overheid?)?
Als bv. RedHat, SuSe en Mandrake samenwerken aan een of andere open
specificatie, dan kunnen zij dat wellicht uitroepen tot standaard binnen
hun "coalitie", maar dat betekent niet dat Debian daar mee aan gaat
werken (of dat dit dus ook voor Debian als standaard beschouwd wordt).