[openstandaarden] voor persarchieven

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Sun Nov 24 15:07:45 CET 2002

Gegroet,

On Sun, 24 Nov 2002, Onno Timmerman wrote:
> Nog één bedenking dat je kan hebben bij patenten. Verbeter mij indien dit fout
> is. Waarschijnlijk wel maar toch even een simpel idee...
> Stel dat Microsoft of IBM whatever. Een akkoord sluit met Intel en AMD om een
> nieuw soort geheugen te lanceren. Dat via twee manieren kan aangesproken worden
> snel & traag. Vervolgens neemt Microsoft een patent op de zaak. Micrsoft laat de
> trage manier over aan bijvoorbeeld GNU/linux.

Hmm. Lijkt mij een beetje rare constructie.

* Eerst vooral is een patent is voor diegene die iets uitvindt; in dit
geval
dus Intel, IBM of AMD.

Maar microsoft is geen hardware-fabrikant; dus gaat zich daar normaal niet
mee bezighouden. Zij kunnen hooguit een licentie nemen op dat patent. MS
is -in dit geval- een pure gebruikers; en heeft dus geen 'rechten' in dit
geval.

* Nu, het kan wel gebeuren dat zij een 'exclusiviteits-contract' afsluiten
met een patent-houder; en dan is het natuurlijk een andere zaak. (Dit is
trouwens heel goed te vergelijken met de relatie tussen een muziek-auteur
en een platenfirma).

Maar dan is er normaal nog de concurrentie tussen de verschillende
technologieen die meespeelt. Een patent valt (normaal) maar op een heel
specifieke technologie; en -zoals iedereen in de 'unix' omgeving wel weet
;-) - zijn er meestal meerdere manieren om iets te doen.
Maar dit veronderstelt wel er geen 'te-brede' patenten verleend worden die
een hele 'reeks' van technieken bestrijkt.

* Een andere (maar eigenlijk vergelijkbare) omstandigheid is als MS
een firma overneemt die een bepaalde patent beschikt over iets.
Dan is er inderdaad een 'probleem'. Dan kunnen zij wel degelijk
beperkingen instellen om wat mogelijk is. Voor zover ik weet is MS
patent-houder van een aantal technieken gebruikt in de audio-codecs van
WNT. En dan is er wettelijk inderdaad weinig aan te doen.

Wettelijk gezien is er dan weinig aan-te-doen en kunnen ze inderdaad
stellen dat men die technologie ENKEL kan gebruiken op een
windows-machine. (alhoewel je technisch wel de windows media player kunt
draaien op een linux-box via emulatie).

Het onderliggende probleem is (terug net zoals bij muziek-rechten) dat er
-vanuit de maatschappij- er blijkbaar veel minder plichten gekoppeld
worden aan een monopolies in 'prive-bezit' (patenten, copieer-rechten,
...) dan aan monopolies in 'staats-bezit'.
En m.i. moet er eerst DAAR een oplossing voor gevonden worden.

> Waar staan we dan met openstandaarden?
Wel; er is m.i. een oplossing daarvoor: internationale standaarden. (bv.
van de ISO, ITU, ETSI, enz.)

Daar is het zo dat de patenthouder WEL verplichtingen hebben. Het is zo
dat de patenthouder VERPLICHT zijn om hun patent aan iedereen
ter-beschikking te stellen; onder 'eerlijke' voorwaarden' en voor een
'eerlijke prijs'.

> Nog een ander probleem met patenten is dat het de ontwikkelingslanden nog maar
> weer eens het moeilijk gemaakt worden om mee te doen aan het westen. En dat
> allemaal om die éne uitvinder die graag zijn geld zou zien?
> http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/stallman-patents.html

Pas op héé. Het patent-systeem is -op zich- geen slechte zaak. Het
probleem (zeker inzake 'open-source software') is een eigenlijk niet zo
goed aangepast is aan de omstandigheden van vandaag-de-dag.

Het patent-systeem werk prachtig indien je ervan uitgaat dat technologisch
onderzoek en ontwikkeling enkel gebeuren in R&D afdeling van bedrijven.
Maar in een 'open source' structuur; van groepen mensen die via het
internet iets ontwikkelend; daar heeft het patent-systeem  blijkbaar
problemen mee. Dus daar moet een oplossing voor gevonden worden.

Maar, zo simpel is het niet.
- Aan de ene kant is het patent-systeem enkele een MIDDEL voor het
bereiken van iets anders (ontwikkelingen en uitvinden interessant maken
voor de privé-sector en daardoor meer 'takken' van de economie te laten
meedoen aan R&D).

- Aan de andere kant is het niet de bedoeling om heel het patent-systeem
'op-te-blazen'; omdat er -naast het 'normal' systeem van R&D via
bedrijven- er nu ook ontwikkeling gedaan wordt via het 'open source'
systeem.

Men gaat moeten een oplossing vinden daarvoor.

> Onno
Cheerio! Kr. Bonne.