[openstandaarden] voor persarchieven

zZyXx zZyXx at pandora.be
Sun Nov 24 17:50:17 CET 2002

> * Nu, het kan wel gebeuren dat zij een 'exclusiviteits-contract' afsluiten
> met een patent-houder; en dan is het natuurlijk een andere zaak. (Dit is
> trouwens heel goed te vergelijken met de relatie tussen een muziek-auteur
> en een platenfirma).

Alle vormen van exclusiviteits-contracten zijn vergelijkbaar of het nu
over patenten gaat of over copyright of nog wat anders...

> Het onderliggende probleem is (terug net zoals bij muziek-rechten) dat er
> -vanuit de maatschappij- er blijkbaar veel minder plichten gekoppeld
> worden aan een monopolies in 'prive-bezit' (patenten, copieer-rechten,
> ...) dan aan monopolies in 'staats-bezit'.

Ik vind het wat gevaarlijk om patenten te vergelijken met copyright. Dat
gaat over verschillende zaken en je houdt die best uit elkaar. Het wordt
verwarrend als dat op een hoop gegooid wordt.