[openstandaarden] Nieuwe TV 1 website.

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Sat Oct 12 23:20:42 CEST 2002

At 2002-10-12 11:48, you wrote:
>dat een pagina niet naar behoren rendert op netscape 4.xx is een gevolg
>van het feit dat die draak van een browser geen goede ondersteuning biedt
>voor de meeste standaarden. een beetje html 4, een snuifje css 1 en voor
>javascript deden ze gewoon hun goesting (daar was in '98 ook nog geen
>standaard voor, overigens). dus vanuit het oogpunt van het gebruik van
>open standaarden niet persé een probleem, lijkt me?

- HTML4 wordt redelijk goed ondersteund (hier is geen echt probleem mee).
- van CSS1 zowat 50% of zo, en dan nog met ergerlijke fouten.
- JavaScript tot v1.2 (of 1.3?) wordt beter ondersteund dan in IE (JavaScript
  *is* van Netscape, dus deden ze daar uiteraard mee wat ze wilden) en
  ECMAScript komt daar grotendeels mee overeen.
  --> JavaScript-ondersteuning wel niet verwarren met het DOM!
- geen ondersteuning voor de W3C DOM, wel een soort eigen beperkt DOM,
  dat volledig incompatible is met de standaard
  hoewel het IE-DOM wel uitgebreider was, was er ook geen W3C DOM in MSIE
  versies vóór 6.x (of voor 5.5, dat ben ik nu niet meer zeker)

Vanuit open-standaarden-oogpunt kan je dus zeggen dat het probleem bij de
gebruiker ligt als niet alles eruitziet zoals het hoort, *maar* mits wat
kleine moeite kan een site wel _bruikbaar_ zijn in Netscape 4.x...

En de VRT heeft een openbare opdracht, waarbij toegankelijkheid natuurlijk
ook gewenst is.

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9