[openstandaarden] antwoord voor Uitpers

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Fri Aug 29 09:05:17 CEST 2003

On Fri, 29 Aug 2003, Tijl Vercaemer wrote:

[...]
> opbrengen.  De oorspronkelijke bedoeling van patenten was voor uitvindingen
> waar voor zware investeringen nodig zijn, deze zekerheid te bieden.

Nogal gewrongen zin...
" De oorspronkelijke bedoeling van patenten was om deze zekerheid te
bieden voor uitvindingen waarvan de realisatie zware investeringen
vereist."

> Dat alleenrecht is een soort noodzakelijk kwaad: vaak komt het
> product maar echt op punt te staan eens die periode voorbij is en de
> concurrentie ten volle speelt.
Ik denk dat dit naast de kwestie is...

> Patenten zijn dus nodig om de innovatie aan te zwengelen.

Zeg dit niet: we worden er later op gepakt. Zeg misschien wel: "Enkel
in het geval van zware initiele investeringen kunnen patenten nuttig
zijn om innovatie te bevorderen."

> Dat men nu ook op software patenten wil toekennen, wijst er op dat er van de
> oorspronkelijke bedoeling niet veel over blijft.  Er zijn geen grote
> investeringskosten nodig om software te ontwikkelen, een gewone PC is
> voldoende.
Die PC heeft er niet veel mee te maken, wel de werkuren...
Ik zou zeggen (aansluitend op mijn laatste zin): "Dit is niet van
toepassing voor innovatie in software: elk programma, van welke omvang
ook, is een combinatie van kleine, triviale stukjes code."

> stukjes code.  Het geheel kan een goed, vernieuwend programma zijn, maar die
> stukjes code zijn niets meer is dan de vertaling van een wiskundig principe,
> in een taal die de computer begrijpt. Op wiskunde kun je geen patent nemen,
> dus waarom zou dat wel kunnen op software?
Dit is ook een argument waarop we gepakt gaan worden: van zodra iemand
met een voorbeeld afkomt dat aantoont dat er nog wel iets anders dan
wiskunde zit in programma's wordt dit argument waardeloos. Wat is
trouwens de "wiskunde" achter het script plug-in patent waarvoor
Microsoft moet betalen...?
Dus in plaats van enkel naar wiskunde te verwijzen, zou ik het meer
houden op de trivialiteit van alle tot nog toe toegekende patenten
(zowel in Amerika als in Europa).

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480