[openstandaarden] een belangrijke stap voor Open Source aan de Vlaamse overheden

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Mon Jan 13 00:38:11 CET 2003

Geert De Maerschalck heeft geschreven:
> Mattias,
>
> Dat zijn natuurlijk de discussies die we gaan voeren in de V-ICT-OR
> werkgroep!  Zelf moet ik ook nog veel leren in dit verband, en dat doe ik
> via deze mailing lists en via de werkgroep van V-ICT-OR.  Deze werkgroep
> heet voorlopig 'werkgroep vrije software', maar in de installatievergadering
> van 22 januari e.k. gaan we een geschikte naam kiezen.

Mss toch goed om bij vergaderingen duidelijk het verschil aan te snijden
tussen Open Source Software en Open Standaarden. Heel wat mensen hun
neusvleugels beginnen te trillen als ze de 4 letters o p e n horen. Ze
verwarren dat direct met "alles moet gratis zijn", wat in hun ogen niet
kan en "*alles* moet vrijgegeven worden", wat ook niet kan in hun ogen.

Meestal volgt daarop een vgl. dat niemand verwacht dat Coca-Cola zijn
recept vrijheeft en één of ander biermerk ook al niet. Verwarring alom
dus. Meestal vergeten ze dan bv. wel te vermelden dat heel wat
bierflesjes perfect dezelfde vorm hebben, enkel de inhoud en de
plakkertjes verschillen... heck, je kan een bierflesje eigenlijk een
open standaard noemen ;)