[openstandaarden] Software patenten en CD&V

Ward Vandewege ward at pong.be
Tue May 13 10:16:04 CEST 2003

On Mon, May 12, 2003 at 10:32:47PM +0200, Frank Van Damme wrote:

> Nu ja, drogredenen..., ik ben zeker voor het feit dat er "een" richtlijn komt,
> maar dan niet één die patenten goedkeurt.

De reden dat ik drogredenen schreef is dat er al volledige harmonisatie is op
het vlak van software patenten. Het Europees Octrooiverdrag (EPC) verbiedt
die simpelweg in artikel 52. Geen discussie mogelijk.

> Ik denk dat de mevrouw op de conferentie vorige week - ben haar naam even
> kwijt, ik bedoel degene die zo bij de revers genomen is door die database

Je bedoelt die Nederlandse Liberaal (ik ken ook haar naam niet), de
rapporteur van de ITRE commissie geloof ik.

> ontwikkelaar) het bij het rechte eind heeft en dat we sowieso een richtlijn

Ik vond trouwens de repliek van Daniel Retureau (helemaal rechts op deze
foto:
  http://photos.vandewege.net/photos.cgi?lib=2003&showphoto=showphoto&whichdir=20030508&whichphoto=dscn4870.jpg&set=200305swpat&start=0&cnt=9
veel minder gemeen en meer to the point. Zonde dat ze toen al gevlucht was.

> krijgen omdat men nu eenmaal veel moeite er in gestoken heeft. Ik zie echter

Ja, daarmee ben ik akkoord. Er moet inderdaad iets gebeuren omdat het
Europees Octrooi Bureau (EPO) al jarenlang illegaal software &
business-method patenten aan het uitreiken is. Deze richtlijn zou daar klaar
en duidelijk paal en perk aan moeten stellen.

Wat mij wel opviel was dat het lange termijn belang van de EU totaal niet
naar voor kwam in haar argumentatie. Haar 'verdediging' was dat ze ons aan de
ene kant had, en 'mensen van de industrie in haar bureau', en dat ze dus een
balans tussen die twee visies moest verkrijgen. Ik vond het nogal grof dat ze
niet eens sprak over het effect van haar beslissing op de software industrie
in de EU op lange termijn. Ik kreeg de indruk dat diegene die het hardst
roept (of het meest centen heeft?) zijn slag thuis slaat, en dat de gevolgen
voor de hele EU niet echt van belang zijn voor haar beslissing.

> niet het verband tussen een harmonisatie van de wetgeving en het invoeren van
> patenten, in tegendeel; in het geval we toch enige vorm van swpats krijgen
> (hetgeen in enorm spijtig zou vinden), dan liever een europese richtlijn
> *waaraan de lidstaten zich dus moeten houden* met een zeer uitgebreide lijst
> van wat er NIET onder een swpat kan vallen.

Tja, inderdaad - maar da's de minst goeie oplossing. MEP Neil McCormick
pleitte voor een beperking van wat een 'infringement' zou zijn. Dit zou het
grootste probleem kunnen oplossen - hij stelde iets voor als 'het schrijven
van software kan nooit inbreuk doen op een octrooi'. Maar als die weg genomen
wordt gaan we verdorie goed moeten opletten:

  1. hoe zit het dan met commerciele software die verkocht wordt (RMS was
duidelijk en stelde voor het verkopen van software ook in het 'kan geen
inbreuk betekenen' lijstje op te nemen - dat lijkt me essentieel)

  2. als verkopen niet in het lijstje staat, hoe zit het dan met het *verspreiden*
van software?

  3. Ik vrees dat als de wet niet perfect duidelijk is, we dan gezien
zijn. En wel omdat het veel te duur is om te procederen, en dat dus zelfs een
gewonnen rechtszaak veel te zwaar weegt op een free software developer (niet
financieel want de verliezer betaalt uiteindelijk in de EU, maar kwestie van
tijd & voorgeschoten geld...).

mvg,
Ward.

- --
Pong.be         -( "Free Software as in free speech, not free beer. Think  )-
Virtual hosting -(       of freedom, not price." -- Richard Stallman       )-
http://pong.be  -(                                                         )-
GnuPG public key: http://gpg.dtype.org