[openstandaarden] brief & ososs

Ward Vandewege ward at pong.be
Wed May 14 22:22:58 CEST 2003

Hallo Dieter,

Ik heb wel een paar suggesties voor wijzigingen. Hier zijn er al een paar...

mvg,
Ward.

On Wed, May 14, 2003 at 09:32:01PM +0200, Dieter Van Uytvanck wrote:
> [...]
> vraag inzake softwarepatenten. Gezien het grote belang van dit dossier
> wou ik u graag nog voorzien van enkele bedenkingen i.v.m. de
> patenteerbaarheid van software.
>
> Ik deel uiteraard uw bekommernis over de bescherming van het
> priv?-eigendom. De vraag die zich hierbij stelt is echter of octrooien
> in het geval van software hiervoor wel het geschikte instrument zijn.
>
> Software is door zijn unieke aard inherent verschillend van andere
> (patenteerbare) uitvindingen:
>
> - Het vereist geen jarenlange onderzoeken en investeringen (bijv.

- - Software vereist ...

> productielijnen). Fysische uitvindingen vereisen dit wel en daarom

... en daarom worden zij volkomen terecht beschermd via patenten.

> - E?n programma kan bijzonder veel idee?n en algoritmen bevatten. Dit
> heeft tot gevolg dat er een enorme hoeveelheid patenten aangevraagd
> zou moeten worden. Dit brengt een zeer grote kost met zich mee, in het
> bijzonder vanuit het oogpunt van KMO's.
>
> - In tegenstelling tot fysieke uitvindingen geniet software
> bescherming door de auteursrechten. Deze is beter toegerust om de
> ontwerpers te beschermen: de bescherming i.c. geldt voor het gehele

Wat is i.c.??

> [...]
> niet gebruikt worden als bescherming van private eigendom, maar om
> aanvallen van anderen af te weren. Grote bedrijven die reusachtige
> aantallen softwarepatenten bezitten (bijv. IBM, 27.000) kunnen zich
> gemakkelijk een inbreuk tegen het patent van een KMO veroorloven. Door
> de enorme "patentencataloog" die grote bedrijven bezitten kan men
> immers steeds wel een patent vinden dat door de kleine onderneming
> overtreden wordt en op die manier de bescherming van de KMO teniet
> doen d.m.v. octrooiruil ("cross licensing").

Deze paragraaf zou ik serieus herwerken. De eerste lijn lijkt me een
gevaarlijk algemeen statement. Het is misschien beter om iets te vertellen
over de onmacht van KMO's tegenover bedrijven met grote patent-portfolios. En
ik zou ook iets vertellen over parasiet-bedrijven die helemaal niks doen
behalve andere bedrijven vervolgen omdat ze inbreuk maken op hun patenten (e.g.
PanIP.com).

> - Er ontstaat een grote onzekerheid in de praktijk voor de
> programmeur. Deze is immers nooit 100% zeker of het door hem
> uitgedachte concept niet eerder gepatenteerd is. Voor multinationals
> met een uitgebreide juridische dienst is het misschien nog haalbaar om
> voortdurend onderzoek hiernaar te voeren. Dit is helaas vaak onmogelijk
> voor kleine ondernemers. Voor Vrije-Software-ontwikkelaars [1] is deze
> optie al helemaal ondenkbaar: deze vrijwillige programmeurs ontbreekt
> het hiervoor aan juridische ondersteuning en financi?le middelen.

(Die onzekerheid is een heel goed argument. Het is immers zo dat het wegwerken
van de juridische onzekerheid ivm de al toegekende sw-patenten het
belangrijkste argument is van McCarthy & co. De bovenstaande paragraaf zou ik
misschien zo herwerken:)

- - In Europa worden elk jaar nu al grote hoeveelheden patenten toegekend. In
de VS is duidelijk gebleken dat het aantal patenten dat aangevraagd en
toegekend wordt een explosieve groei kende nadat software patenten toegelaten
werden. Bovendien zijn de meeste patenten erg lang en ingewikkeld. In de
praktijk zal het met andere woorden onmogelijk zijn voor om zeker te zijn dat
een stuk software geen inbreuk doet op software patenten, en wordt software
ontwikkelen een soort Russische Roulette. Dit creeert een enorme onzekerheid
die het ondernemersklimaat een stuk minder gunstig zal maken. Dit is zeker
het geval voor KMO's en individuele ontwikkelaars, die over niet veel
middellen beschikken. Met het goedkeuren van software patenten tekent U zo
goed als het doodsvonnis van het grootste deel van de Europese software
industrie. Dat is niet meteen iets wat ik van een Liberaal zou verwachten!

> [...]
> zich mee zou brengen.
>
> - Momenteel liggen er meer dan 30.000 Amerikaanse softwarepatenten te
> wachten op een goedkeuring indien er een soortgelijke Europese
> regeling komt. Wanneer men deze allemaal aan een degelijk onderzoek
> wil onderwerpen zal dit vele manjaren en de opbouw van een reusachtige
> administratie kosten. Het is maar de vraag of de patentbureaus dit
> aankunnen.
>
> - Zal de door de overheid geschreven software aan een onderzoek i.v.m.
> softwarepatenten onderworpen worden? Is hiervoor een kostprijs-raming?

- - De initiatieven van o.m. de Belgische overheid rond e-government doen
gegarandeerd inbreuk op honderden software patenten, die al door het Europees
Octrooi Bureau toegekend zijn in strijd met het Europees Octrooi Verdrag
(EPC). Als die sofware patenten gelegaliseerd worden in de EU, betekent dat
dan meteen het einde van e-government? Is hiervoor een kostprijs raming
gemaakt?

> Zoals u ziet zijn softwarepatenten niet de optimale oplossing voor de
> bescherming van de Europese softwareontwikkelaar. Ze leiden niet tot
> een klimaat dat innovatie ondersteunt, integendeel: ze vormen
> hoofdzakelijk een ernstige belemmering voor de KMO's en vrijwilligers.
>
> Ik hoop dan ook dat deze analyse mag bijdragen tot het verwerpen van
> softwarepatenten binnen de Europese Unie. Uiteraard sta ik steeds tot
> uw beschikking voor verdere uitleg of discussie hierover.

> [...]

- --
Pong.be         -(  "I love the way Microsoft follows standards.  In much  )-
Virtual hosting -(  the same manner that fish follow migrating caribou."   )-
http://pong.be  -(                     -- Paul Tomblin                     )-
GnuPG public key: http://gpg.dtype.org