[openstandaarden] Verslag Vlaams Parlement ivm VRTnieuws

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Thu May 29 17:09:41 CEST 2003

At 2003-05-29 14:55, you wrote:
>Laat ons ipv dit macho-gedrag van wie nu de grootste (gebruikersgroep)
>heeft veeleer focussen op de doelstellingen van OS.be. Dit is een overloze
>discussie die wij op Openstandaarden toch nooit zullen uitklaren en die
>ons ook geen stap verder brengt bij de realisatie van onze doelstellingen.

Groot gelijk, maar...

>Laat OS.be een platform zijn waar juist deze Operating Systems
>zusterlijk/broederlijk naast elkaar kunnen leven, elkaar kunnen
>apprecieren voor hun eigenheid, en samen kunnen blijven werken om
>effectief te streven naar een IT-bestaan waar het niet uitmaakt of je nu
>een Linux/Unix/MacOSX hebt omdat je zorgeloos met elkaar files kunt
>uitwisselen en het enkel een keuze is op basis van persoonlijke
>voorkeur ....

... je bent hier zelf ook Windows vergeten, en al de rest natuurlijk:
OS/2, BeOS, ...   (Of mogen wij straks niet meer meespelen ;-)

>wat ik wil aantonen is dat inderdaad Mac voor de modale gebruiker
>is, net als Win-platformen, en dat de linux-gebruikers toch experten zijn
>en eigenlijk de extra aandacht niet nodig hebben, ze fixen het toch wel
>ooit zelf.... (Iemand haalde dit reeds eerder terecht aan.)

:-)

Probleem is natuurlijk dat alternatieve besturingssystemen zo nooit voor
modale gebruikers geschikt zullen zijn.  Tenzij sites algemeen open
standaarden of open formaten gaan gebruiken.

>[...] en sites waar je mistoestanden hebt juist te
>gaan adviseren in de richting van iets wat op alle platformen werkt met de
>benadrukking: voor de zelfde effort en kosten maak je het niet alleen
>toegankelijk voor Mac (in het geval VRT), maar ook voor Linux, BSD, ....

100% akkoord, voor operating system advocacy bestaan genoeg andere fora.
Wij zijn met open standaarden en open formaten bezig.

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9