[Openstandaarden] anne-marie-baeke

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Thu Nov 6 13:19:02 CET 2003

On Tue, Nov 04, 2003 at 09:01:28PM +0100, onno.timmerman wrote:
> De sp.a fractie heeft een Fed parlementair de onderwerpen vrije
> software, openstandaarden, (copyright) software patenten toegewezen. Het
> is  Anne-marie baeke geworden. Op dit moment is ze zich in het onderwerp
> aan het werken wat op zich geen makkelijke taak is. Dus een steuntje kan
> geen kwaad. Moest je haar mailen wil je dan zo vriendelijk zijn om mij
> in je CC of BCC te steken zodat ik op de hoogte ben.

Ik heb ondertussen een positief antwoord gekregen van Mevr. Baeke
met de vraag om op termijn een persoonlijke toelichting te geven
bij de argumenten die ik in de brief naar minister Moerman had
gestuurd.

Ik zou voorstellen dat 1 persoon van deze lijst mee naar die meeting
gaat (nog niet gepland, kans 60% dat die in de komende weken doorgaat),
zodat we iets meer argumenten kunnen aanbrengen rond de problemen met
SW patenten. Met meer dan 2 t.o.v. 1 persoon is te overweldigend en
verhindert een "open" meeting.

SP zit in de regering (exact de helft van de volksvertegenwoordigers op
Federaal niveau, met 24 zetels geloof ik, tegen 25 voor VLD, 25 voor PS
en 23 voor de Waalse liberalen) en is dus onze grootste kans om het
beleid te beinvloeden. Liberalen zouden wel eens met de groot-industrie
kunnen meestemmen die eerder pro-patents is (alhoewel Dirk Sterkckx
duidelijk onze lijn volgt).

Ik denk dat we dit pragmatisch moeten aanpakken en niet te ideologisch
worden. Ook documentatie (cleane print-outs van relevante documenten)
moet voorbereid zijn.

Voorstellen ?

Peter