Re(2): [Openstandaarden] Voorstel voor persberi cht over nieuwepatentrichtlijn

Dominique Devriese dominique.devriese at student.kuleuven.ac.be
Thu Sep 25 18:05:33 CEST 2003

Herman Bruyninckx writes:

> Dat is allemaal duidelijk: "je geheel iets anders is dan de
> gepatenteerde robotarm". Mijn probleem ligt in het feit dat ik
> helemaal niet weet wie en hoe men bepaalt of iets "geheel anders"
> is!  En daar ligt juist de juridische onzekerheid...

Ja ok, maar dat is toch inherent aan heel het patentsysteem, en het
ligt niet in de doelstelling van deze richtlijn om daar iets aan te
veranderen..

De nieuwe patentrichtlijn is natuurlijk niet het meest perfecte stuk
wetgeving ooit, en lost niet alle problemen op, maar ik denk wel dat
het een verbetering is tegenover de vorige situatie, en zeker
tegenover wat de BSA ervan had willen maken.  Daarom lijkt het mij wel
goed om te zeggen dat OpenStandaarden.be opgelucht is over de nieuwe
richtlijn en zelfs de europarlementariërs feliciteren met hun werk.
Maar misschien is dat inderdaad wat overdreven, en moeten we ook
benadrukken dat er nog problemen kunnen zijn met patenten

Wat vind je van het volgende als standpunt van OpenStandaarden.be ?

"Als organisatie die ijvert voor het gebruik van Open Standaarden, is
Openstandaarden.be opgelucht over deze nieuwe patentrichtlijn.  Wij
denken dat het een verbetering is boven de huidige status quo.  Er
zijn wel nog enkele onduidelijkheiden in de richtlijn, maar wij hopen
dat deze nog zullen verduidelijkt worden.  Wij zullen waakzaam blijven
toezien op het werk van de Commissie en de lidstaten, en wij hopen dat
zij de nu goedgekeurde tekst zonder inhoudelijke wijzigingen zullen
implementeren."

Mag er trouwens ook geen sneer naar het EPO bij ?

"Wij hopen ook dat het EPO als overheidsorganisatie met deze nieuwe
richtlijn zich eindelijk gaat schikken naar de wetgeving terzake, en
patenten enkel nog toekent op basis van de wettelijk bepaalde
voorwaarden."

sjuus
domi