[Openstandaarden] Wetsvoorstel 3-23/1

Tijl Vercaemer Skender at VrijZijn.be
Tue Sep 30 18:07:21 CEST 2003

Op dinsdag 30 september 2003 12:01, schreef Onno Timmerman:.
> Ik zou eerder positief zijn maar verwijzen dat de focus eerst /beter op
> Open Standaarden gelegd wordt. Met het argument dat het niet mogelijk is om
> een Vrije Software beleid te voeren zonder eerst schoonschip te maken met
> standaarden.

Dat klopt, maar ik denk dat je een meerderheid kunt vinden voor een Open
Standaarden beleid, maar niet voor een Vrije Software beleid.

Dit voorstel brengt volgens mij schade toe aan Open Standaarden, omdat het
misverstand bevestigd wordt dat je om Open Standaarden te gebruiken, ook
Vrije Software nodig hebt.

Persoonlijk vind ik het voorstel trouwens veel te ver gaand.  Vrije Software
moet bij de overheid een eerlijke kans krijgen (dat is nu idd niet altijd
zo), maar ik vind niet dat alle software bij de overheid Vrij moet zijn.  Er
kunnen goede redenen zijn om een commercieel pakket te kiezen. (support
bijvoorbeeld).

Tijl
--
Tijl Vercaemer